Zakupowy omnichannel, czyli rozwój płatności cyfrowych.

Zakupowy omnichannel, czyli rozwój płatności cyfrowych.

Opublikowany

46% ankietowanych deklaruje, że korzysta z płatności elektronicznych – tak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2016”* przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Nie oznacza to jednak, że Polacy przestają korzystać z gotówki, a jedynie, że stają się konsumentami i klientami wielokanałowymi. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki raportu.

Najpopularniejsze produkty finansowe

Z badania wynika, że najpopularniejszym produktem finansowym jest konto bankowe dostępne przez Internet – korzysta z niego aż 36% respondentów. Co znaczące, konta bez dostępu internetowego używa wciąż 27% ankietowanych. Innymi popularnymi produktami finansowymi są kolejno:

- karta płatnicza (35%);
- konto typu PayPal/ PayU (29%);
- aplikacje na telefon typu BLIK (20%)
Najpopularniejsze produkty finansowe_AdRetail.png
Z płatności cyfrowych (w tym konta z dostępem do internetu) najczęściej korzystają osoby mieszkające w dużych miastach i mieszczące się w przedziale wiekowym 24-35 lat, najrzadziej – mieszkańcy wsi (jedynie 8% z nich używa aplikacji umożliwiających płacenie przez telefon) i respondenci w wieku 45-54 lat. Co ciekawe – osoby starsze niż 54 lata korzystają z większej liczby produktów finansowych niż wspomniana już grupa 45-54.
Zakupy internetowe a płatności cyfrowe

Aż 41% respondentów zadeklarowało, że kupuje przez Internet, a 46% – że dokonuje płatności elektronicznych. Oznacza to, że płatności cyfrowe są wykorzystywane również podczas zakupów poza wirtualnym światem.

Przy dokonywaniu zakupów przez internet Polacy najczęściej wybierają szybki przelew przez serwis płatności (pay-by-link) lub przelew tradycyjny. Aż 26% respondentów (tyle samo co płatność przy odbiorze i płatność kartą kredytową) wybiera pojawiającą sie w coraz większej liczbie sklepów opcję click&collect.
Rola urządzeń mobilnych 

Wyniki raportu jasno wskazują również, że coraz więcej Polaków dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych (38%). Taki sam odsetek respondentów deklaruje, że przy pomocy smatfonów i tabletów także płaci za zakupy.

Z badania wynika więc niezwykle istotna z punktu widzenia e-commerce prawidłowość. Okazuje się bowiem, że w procesie zakupowym umacnia się nie tylko pozycja płatności cyfrowych, ale również urządzeń mobilnych. Jak można przeczytać w wypowiedzi Andrzeja Ponińskiego z Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności, opublikowanej w raporcie: "Podczas gdy do niedawna urządzenia mobilne służyły nam jedynie do sprawdzenia ceny w sklepach online podczas wizyty w sklepie stacjonarnym, dzisiaj są narzędziem do pozyskania pełnej informacji o produkcie i realizacji procesu zakupu – od porównania ofert, po wskazanie zapamiętanych danych dostawy i płatność. Obserwuję  także zmianę polityki sprzedawców, który rozumieją, że na końcu to ten sam klient kupi oferowany towar. A czy zrobi to online, w sklepie stacjonarnym, a może kupując online skorzysta z możliwości zwrotu stacjonarnie – pozwólmy mu zdecydować.”

Więcej na temat urządzeń mobilnych w e-commerce można przeczytać w naszym artykule "M-commerce, czyli na zakupy ze smartfonem."

Cały raport jest dostępny tutaj.

* raport powstał  przy współpracy z Mobile Institute oraz GoMobi.pl. Partnerami raportu są Narodowy Bank Polski i Visa. Patronat nad raportem objęła Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności. Badanie zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu ankiet elektronicznych. Zebrano opinie 2051 internautów.



Udostępnij

Powiązane artykuły
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.
Złoto, srebro i brąz dla Interii!

temu

Uprzejmie informujemy, że według lipcowych badań Gemius/PBI zajęliśmy całe podium.
Użytkownicy serwisów gazetkowych online są smart!

temu

Umiejętność robienia sprytnych zakupów – to cecha, która charakteryzuje grupę konsumentów określanych jako „smart shoppers”. Czym są „sprytne zakupy”? To zakupy pozbawione impulsywnych wyborów i nieprzemyślanych decyzji. Smart shopper porównuje, analizuje i wybiera najlepszą ofertę. Wie, gdzie szukać i jakie narzędzia wykorzystywać, by dokonać najlepszego wyboru, nie tracąc przy tym czasu na szukanie najlepszej oferty. Gdzie można spotkać smart shopper’a? W serwisie gazetkowym online.
Młodzi konsumenci – charakterystyka

temu

Młodzi konsumenci – z pokolenia Z (urodzeni pod koniec lat 90.) i Y (urodzeni na przełomie lat 80. i 90.) mają zupełnie inne zwyczaje zakupowe niż osoby w wieku powyżej 30 lat. Stanowią jednocześnie bardzo istotną siłę nabywczą – nie tylko sami przeznaczają relatywnie duże sumy na zakupy, lecz także mają wpływ na decyzje rodziców. Dlatego też skuteczne dotarcie do najmłodszej grupy klientów jest tak istotne dla marketerów.

Zakaz handlu w niedzielę a sklepy internetowe

Ważą się losy handlu w niedzielę – do Sejmu trafił projekt zakładający zakaz prowadzenia sprzedaży w niedzielę przez sklepy o powierzchni powyżej 80 m2. Jak wpłynie to na sklepy internetowe? Jakie zdanie na temat zakupów internetowych w niedzielę mają Polacy? Sprawdzamy.