Zakupowy omnichannel, czyli rozwój płatności cyfrowych.

Zakupowy omnichannel, czyli rozwój płatności cyfrowych.

Opublikowany

46% ankietowanych deklaruje, że korzysta z płatności elektronicznych – tak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2016”* przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Nie oznacza to jednak, że Polacy przestają korzystać z gotówki, a jedynie, że stają się konsumentami i klientami wielokanałowymi. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki raportu.

Najpopularniejsze produkty finansowe

Z badania wynika, że najpopularniejszym produktem finansowym jest konto bankowe dostępne przez Internet – korzysta z niego aż 36% respondentów. Co znaczące, konta bez dostępu internetowego używa wciąż 27% ankietowanych. Innymi popularnymi produktami finansowymi są kolejno:

- karta płatnicza (35%);
- konto typu PayPal/ PayU (29%);
- aplikacje na telefon typu BLIK (20%)
Najpopularniejsze produkty finansowe_AdRetail.png
Z płatności cyfrowych (w tym konta z dostępem do internetu) najczęściej korzystają osoby mieszkające w dużych miastach i mieszczące się w przedziale wiekowym 24-35 lat, najrzadziej – mieszkańcy wsi (jedynie 8% z nich używa aplikacji umożliwiających płacenie przez telefon) i respondenci w wieku 45-54 lat. Co ciekawe – osoby starsze niż 54 lata korzystają z większej liczby produktów finansowych niż wspomniana już grupa 45-54.
Zakupy internetowe a płatności cyfrowe

Aż 41% respondentów zadeklarowało, że kupuje przez Internet, a 46% – że dokonuje płatności elektronicznych. Oznacza to, że płatności cyfrowe są wykorzystywane również podczas zakupów poza wirtualnym światem.

Przy dokonywaniu zakupów przez internet Polacy najczęściej wybierają szybki przelew przez serwis płatności (pay-by-link) lub przelew tradycyjny. Aż 26% respondentów (tyle samo co płatność przy odbiorze i płatność kartą kredytową) wybiera pojawiającą sie w coraz większej liczbie sklepów opcję click&collect.
Rola urządzeń mobilnych 

Wyniki raportu jasno wskazują również, że coraz więcej Polaków dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych (38%). Taki sam odsetek respondentów deklaruje, że przy pomocy smatfonów i tabletów także płaci za zakupy.

Z badania wynika więc niezwykle istotna z punktu widzenia e-commerce prawidłowość. Okazuje się bowiem, że w procesie zakupowym umacnia się nie tylko pozycja płatności cyfrowych, ale również urządzeń mobilnych. Jak można przeczytać w wypowiedzi Andrzeja Ponińskiego z Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności, opublikowanej w raporcie: "Podczas gdy do niedawna urządzenia mobilne służyły nam jedynie do sprawdzenia ceny w sklepach online podczas wizyty w sklepie stacjonarnym, dzisiaj są narzędziem do pozyskania pełnej informacji o produkcie i realizacji procesu zakupu – od porównania ofert, po wskazanie zapamiętanych danych dostawy i płatność. Obserwuję  także zmianę polityki sprzedawców, który rozumieją, że na końcu to ten sam klient kupi oferowany towar. A czy zrobi to online, w sklepie stacjonarnym, a może kupując online skorzysta z możliwości zwrotu stacjonarnie – pozwólmy mu zdecydować.”

Więcej na temat urządzeń mobilnych w e-commerce można przeczytać w naszym artykule "M-commerce, czyli na zakupy ze smartfonem."

Cały raport jest dostępny tutaj.

* raport powstał  przy współpracy z Mobile Institute oraz GoMobi.pl. Partnerami raportu są Narodowy Bank Polski i Visa. Patronat nad raportem objęła Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności. Badanie zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu ankiet elektronicznych. Zebrano opinie 2051 internautów.



Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Zakaz handlu w niedzielę a sklepy internetowe

Ważą się losy handlu w niedzielę – do Sejmu trafił projekt zakładający zakaz prowadzenia sprzedaży w niedzielę przez sklepy o powierzchni powyżej 80 m2. Jak wpłynie to na sklepy internetowe? Jakie zdanie na temat zakupów internetowych w niedzielę mają Polacy? Sprawdzamy.