Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Opublikowany

Niemal 60% Polaków regularnie kupuje produkty FMCG w dyskontach – wynika z badania GfK Shopping Monitor 2017. Wpływają na to przede wszystkim atrakcyjne ceny, dogodne lokalizacje sklepów i… przyzwyczajenia. Poniżej szczegóły raportu.

Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG. Daleko w tyle zostały nie tylko osiedlowe sklepy (jedynie 16% Polaków regularnie kupuje w nich produkty FMCG), lecz także hipermarkety i supermarkety. Klientów przyciągają głównie częste promocje i niskie ceny. Co istotne – głównym źródłem informacji o cenach produktów FMCG pozostają gazetki promocyjne – przegląda je aż 50% ankietowanych. Na dalszych miejscach znalazły się reklamy telewizyjne oraz informacje czerpane od znajomych i członków rodziny.

Biedronka najpopularniejszym dyskontem

Najpopularniejszą siecią sklepów dyskontowych jest Biedronka. Prawie połowa ankietowanych wskazuje tę sieć jako miejsce, gdzie najczęściej kupują artykuły spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą. Tymczasem robienie regularnych zakupów w Lidlu deklaruje jedynie 8% ankietowanych, a w Tesco – 7%.

Popularność sieci Biedronka wynika nie tylko z niskich cen, lecz także z dogodnych lokalizacji sklepów. Około 45% polskich gospodarstw domowych znajduje się w odległości 15 minut pieszo od sklepu tej sieci.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na fakt, że wartości te zmieniają się, gdy weźmiemy pod uwagę klientów robiących zakupy raz na miesiąc lub rzadziej. Oznacza to, że duża część nabywców nie ogranicza się do wyboru jednego sklepu i dokonuje zakupów w różnych sieciach.  
Infografika przygotowana przez GFK na potrzeby raportu. 

Infografika przygotowana przez GFK na potrzeby raportu. 

Sklepy dyskontowe głównym miejscem zakupów produktów FMCG w Polsce | GfK Poland

Niemal 60 proc. polskich nabywców wskazuje sklepy dyskontowe jako główne miejsce zakupów produktów FMCG. Nieznacznie zmalało zainteresowanie małymi sklepami spożywczymi (18 proc. w 2016 wobec 21 proc. w 2015). Pozycja hipermarketów i supermarketów utrzymuje się na stabilnym poziomie (odpowiednio 16 i 8 proc.).

Udostępnij

Powiązane artykuły
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.
Złoto, srebro i brąz dla Interii!

temu

Uprzejmie informujemy, że według lipcowych badań Gemius/PBI zajęliśmy całe podium.
Użytkownicy serwisów gazetkowych online są smart!

temu

Umiejętność robienia sprytnych zakupów – to cecha, która charakteryzuje grupę konsumentów określanych jako „smart shoppers”. Czym są „sprytne zakupy”? To zakupy pozbawione impulsywnych wyborów i nieprzemyślanych decyzji. Smart shopper porównuje, analizuje i wybiera najlepszą ofertę. Wie, gdzie szukać i jakie narzędzia wykorzystywać, by dokonać najlepszego wyboru, nie tracąc przy tym czasu na szukanie najlepszej oferty. Gdzie można spotkać smart shopper’a? W serwisie gazetkowym online.
Młodzi konsumenci – charakterystyka

temu

Młodzi konsumenci – z pokolenia Z (urodzeni pod koniec lat 90.) i Y (urodzeni na przełomie lat 80. i 90.) mają zupełnie inne zwyczaje zakupowe niż osoby w wieku powyżej 30 lat. Stanowią jednocześnie bardzo istotną siłę nabywczą – nie tylko sami przeznaczają relatywnie duże sumy na zakupy, lecz także mają wpływ na decyzje rodziców. Dlatego też skuteczne dotarcie do najmłodszej grupy klientów jest tak istotne dla marketerów.

Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

84% Polaków przegląda gazetki promocyjne (w wersji papierowej lub elektronicznej) – tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę MANDS. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na przygotowanie się do zrobienia zakupów.