Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Opublikowany

Niemal 60% Polaków regularnie kupuje produkty FMCG w dyskontach – wynika z badania GfK Shopping Monitor 2017. Wpływają na to przede wszystkim atrakcyjne ceny, dogodne lokalizacje sklepów i… przyzwyczajenia. Poniżej szczegóły raportu.

Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG. Daleko w tyle zostały nie tylko osiedlowe sklepy (jedynie 16% Polaków regularnie kupuje w nich produkty FMCG), lecz także hipermarkety i supermarkety. Klientów przyciągają głównie częste promocje i niskie ceny. Co istotne – głównym źródłem informacji o cenach produktów FMCG pozostają gazetki promocyjne – przegląda je aż 50% ankietowanych. Na dalszych miejscach znalazły się reklamy telewizyjne oraz informacje czerpane od znajomych i członków rodziny.

Biedronka najpopularniejszym dyskontem

Najpopularniejszą siecią sklepów dyskontowych jest Biedronka. Prawie połowa ankietowanych wskazuje tę sieć jako miejsce, gdzie najczęściej kupują artykuły spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą. Tymczasem robienie regularnych zakupów w Lidlu deklaruje jedynie 8% ankietowanych, a w Tesco – 7%.

Popularność sieci Biedronka wynika nie tylko z niskich cen, lecz także z dogodnych lokalizacji sklepów. Około 45% polskich gospodarstw domowych znajduje się w odległości 15 minut pieszo od sklepu tej sieci.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na fakt, że wartości te zmieniają się, gdy weźmiemy pod uwagę klientów robiących zakupy raz na miesiąc lub rzadziej. Oznacza to, że duża część nabywców nie ogranicza się do wyboru jednego sklepu i dokonuje zakupów w różnych sieciach.  
Infografika przygotowana przez GFK na potrzeby raportu. 

Infografika przygotowana przez GFK na potrzeby raportu. 

Sklepy dyskontowe głównym miejscem zakupów produktów FMCG w Polsce | GfK Poland

Niemal 60 proc. polskich nabywców wskazuje sklepy dyskontowe jako główne miejsce zakupów produktów FMCG. Nieznacznie zmalało zainteresowanie małymi sklepami spożywczymi (18 proc. w 2016 wobec 21 proc. w 2015). Pozycja hipermarketów i supermarketów utrzymuje się na stabilnym poziomie (odpowiednio 16 i 8 proc.).

Udostępnij

Powiązane artykuły
Jak sklepy bronią się przed showroomingiem?

36% Polaków posiadających smartfon wykorzystuje go w czasie zakupów stacjonarnych do sprawdzania on-line cen u konkurencji. Tymczasem Amazon opatentował algorytm, który ma ukrócić takie praktyki. Czy jednak okaże się skuteczny?
Od omnichannel do channel-less

Dla klientów niezwykle istotna jest możliwość dokonywania zakupów w sposób, który w danym momencie okazuje się najwygodniejszy – za pośrednictwem smartfona, laptopa lub po prostu w sklepie stacjonarnym. Sieci handlowe zauważyły tę potrzebę, czyniąc omnichannel jednym z najważniejszych trendów e-commerce ostatnich lat. Jednak co w rzeczywistości oznacza to dla konsumentów?
Supermarkety wydają coraz mniej gazetek promocyjnych, ograniczają także ich czas obowiązywania

Strategie promocyjno-asortymentowe supermarketów z lat 2015-2016 zostały poddane analizie porównawczej przez instytut badawczy ABR SESTA. Zauważono, że Polomarket oraz Piotr i Paweł zmniejszyły liczbę publikacji. Według ekspertów, jest to związane z walką o wizerunek tańszej sieci, ale z bogatszą ofertą od dyskontów. 
Nie tylko gazetki – siła rekomendacji w procesie zakupowym

82% internautów poleca znajomym sprawdzone produkty – wynika z badania "Lojalni 2017" przeprowadzonego przez dr Tomasza Barana z Uniwersytetu Warszawskiego. Co istotne – konsumenci zarówno chętnie rekomendują, jak i korzystają z tego typu porad podczas dokonywania zakupów.

Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

84% Polaków przegląda gazetki promocyjne (w wersji papierowej lub elektronicznej) – tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę MANDS. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na przygotowanie się do zrobienia zakupów.