Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Opublikowany

Niemal 60% Polaków regularnie kupuje produkty FMCG w dyskontach – wynika z badania GfK Shopping Monitor 2017. Wpływają na to przede wszystkim atrakcyjne ceny, dogodne lokalizacje sklepów i… przyzwyczajenia. Poniżej szczegóły raportu.

Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG. Daleko w tyle zostały nie tylko osiedlowe sklepy (jedynie 16% Polaków regularnie kupuje w nich produkty FMCG), lecz także hipermarkety i supermarkety. Klientów przyciągają głównie częste promocje i niskie ceny. Co istotne – głównym źródłem informacji o cenach produktów FMCG pozostają gazetki promocyjne – przegląda je aż 50% ankietowanych. Na dalszych miejscach znalazły się reklamy telewizyjne oraz informacje czerpane od znajomych i członków rodziny.

Biedronka najpopularniejszym dyskontem

Najpopularniejszą siecią sklepów dyskontowych jest Biedronka. Prawie połowa ankietowanych wskazuje tę sieć jako miejsce, gdzie najczęściej kupują artykuły spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą. Tymczasem robienie regularnych zakupów w Lidlu deklaruje jedynie 8% ankietowanych, a w Tesco – 7%.

Popularność sieci Biedronka wynika nie tylko z niskich cen, lecz także z dogodnych lokalizacji sklepów. Około 45% polskich gospodarstw domowych znajduje się w odległości 15 minut pieszo od sklepu tej sieci.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na fakt, że wartości te zmieniają się, gdy weźmiemy pod uwagę klientów robiących zakupy raz na miesiąc lub rzadziej. Oznacza to, że duża część nabywców nie ogranicza się do wyboru jednego sklepu i dokonuje zakupów w różnych sieciach.  
Infografika przygotowana przez GFK na potrzeby raportu. 

Infografika przygotowana przez GFK na potrzeby raportu. 

Sklepy dyskontowe głównym miejscem zakupów produktów FMCG w Polsce | GfK Poland

Niemal 60 proc. polskich nabywców wskazuje sklepy dyskontowe jako główne miejsce zakupów produktów FMCG. Nieznacznie zmalało zainteresowanie małymi sklepami spożywczymi (18 proc. w 2016 wobec 21 proc. w 2015). Pozycja hipermarketów i supermarketów utrzymuje się na stabilnym poziomie (odpowiednio 16 i 8 proc.).

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.