Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Opublikowany

84% Polaków przegląda gazetki promocyjne (w wersji papierowej lub elektronicznej) – tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę MANDS. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na przygotowanie się do zrobienia zakupów.

Okazuje się, że Polacy rzadko spontanicznie kupują artykuły codziennego użytku, takie jak artykuły spożywcze czy chemię gospodarczą. Jedynie 14% respondentów twierdzi, że do sklepu idzie bez specjalnego przygotowania. Reszta starannie planuje wydatki, posiłkując się takimi metodami, jak:
- spisywanie listy zakupów (65%);
- przeglądanie papierowych gazetek promocyjnych (50%);
- przeglądanie gazetek sieci w wersji elektronicznej (30%);
- przeglądanie stron internetowych konkretnych sklepów (26%);
- wyszukiwanie informacji w aplikacjach gromadzących oferty sieci handlowych (15%),
takich jak aplikacja Okazjum.pl, o której więcej dowiesz się tutaj;
- tworzenie listy zakupów w dedykowanej aplikacji (7%).

Co ciekawe respondenci, którzy dokonali w ciągu ostatniego miesiąca zakupów przez internet, częściej niż ci, którzy nie robią takich zakupów, przeglądają gazetki w formie elektronicznej (również w aplikacji) i odwiedzają strony internetowe sklepów.
Gazetki promocyjne w procesie zakupowym

Ponad połowa respondentów przy przygotowywaniu się do zakupów korzysta zatem z nowoczesnych rozwiązań on-line – serwisów internetowych i aplikacji mobilnych. Wynika to z rosnącego zainteresowania nowymi technologiami oraz popularności tzw. idei smart living, czyli optymalizacji codziennych czynności poprzez rozsądne wykorzystywanie gadżetów elektronicznych.

Oznacza to, że takie serwisy jak Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Promoceny.pl stanowią istotną pomoc w podejmowaniu dobrych decyzji zakupowych. Umożliwiają porównanie cen i szerokości asortymentu poszczególnych sieci handlowych, dzięki czemu umożliwiają rzetelnie przygotowanie się do zrobienia zakupów. Pozwalają znaleźć informacje, które najmocniej wpływają na decyzję o wyborze konkretnego sklepu:

- cenę poszczególnych produktów (jak wynika z badania GfK Shopping Monitor dla 50% respondentów to kluczowe kryterium);
- dane, czy produkt jest aktualnie w promocji/ o ile taniej można go kupić;
- lokalizację placówki.

Wyraźnie widać, że gazetki promocyjne stanowią istotny element procesu zakupowego. Kontakt z nimi poprzedza decyzję klienta o wyborze konkretnego sklepu, a w wielu przypadkach – stanowi impuls decydujący o dokonaniu zakupów w placówce konkretnej sieci.
Najpopularniejsze gazetki promocyjne

Uczestnicy badania zostali zapytani także o to, jakie gazetki czytali lub przeglądali w ciągu ostatniego tygodnia. Mogli udzielić maksymalnie 3 odpowiedzi. Najczęściej wskazywano gazetki sieci:

- Biedronka (46%);
- Lidl (41%); Tesco (23%);
- Kaufland (20%);
- Auchan (10%);
- Carrefour (8%).

Pokrywa się to z raportem GfK, z którego wynika, że 60% Polaków dokonuje codziennych zakupów w sieciach dyskontowych, takich jak Biedronka i Lid. Na temat badania pisaliśmy w tym artykule.

Badanie dostępne pod adresem: http://mands.pl/index.php/2017/05/05/zwyczaje-zakupowe-polakow-planowanie-zakupow/

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Jak Polacy Przygotowują Się Do Zakupów.png

grafika | 835 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Hipermarkety coraz częściej sięgają po rozwiązania sprawdzone przez dyskonty

Strategie promocyjno-asortymentowe, realizowane przez hipermarkety w latach 2015-2016, zostały poddane analizie porównawczej. Instytut badawczy ABR SESTA zaobserwował, że Kaufland znacząco podniósł liczbę gazetek tematycznych i zaczął upodabniać się do dyskontów. Publikację tego typu ofert zwiększył też Carrefour.