Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Opublikowany

84% Polaków przegląda gazetki promocyjne (w wersji papierowej lub elektronicznej) – tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę MANDS. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na przygotowanie się do zrobienia zakupów.

Okazuje się, że Polacy rzadko spontanicznie kupują artykuły codziennego użytku, takie jak artykuły spożywcze czy chemię gospodarczą. Jedynie 14% respondentów twierdzi, że do sklepu idzie bez specjalnego przygotowania. Reszta starannie planuje wydatki, posiłkując się takimi metodami, jak:
- spisywanie listy zakupów (65%);
- przeglądanie papierowych gazetek promocyjnych (50%);
- przeglądanie gazetek sieci w wersji elektronicznej (30%);
- przeglądanie stron internetowych konkretnych sklepów (26%);
- wyszukiwanie informacji w aplikacjach gromadzących oferty sieci handlowych (15%),
takich jak aplikacja Okazjum.pl, o której więcej dowiesz się tutaj;
- tworzenie listy zakupów w dedykowanej aplikacji (7%).

Co ciekawe respondenci, którzy dokonali w ciągu ostatniego miesiąca zakupów przez internet, częściej niż ci, którzy nie robią takich zakupów, przeglądają gazetki w formie elektronicznej (również w aplikacji) i odwiedzają strony internetowe sklepów.
Gazetki promocyjne w procesie zakupowym

Ponad połowa respondentów przy przygotowywaniu się do zakupów korzysta zatem z nowoczesnych rozwiązań on-line – serwisów internetowych i aplikacji mobilnych. Wynika to z rosnącego zainteresowania nowymi technologiami oraz popularności tzw. idei smart living, czyli optymalizacji codziennych czynności poprzez rozsądne wykorzystywanie gadżetów elektronicznych.

Oznacza to, że takie serwisy jak Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Promoceny.pl stanowią istotną pomoc w podejmowaniu dobrych decyzji zakupowych. Umożliwiają porównanie cen i szerokości asortymentu poszczególnych sieci handlowych, dzięki czemu umożliwiają rzetelnie przygotowanie się do zrobienia zakupów. Pozwalają znaleźć informacje, które najmocniej wpływają na decyzję o wyborze konkretnego sklepu:

- cenę poszczególnych produktów (jak wynika z badania GfK Shopping Monitor dla 50% respondentów to kluczowe kryterium);
- dane, czy produkt jest aktualnie w promocji/ o ile taniej można go kupić;
- lokalizację placówki.

Wyraźnie widać, że gazetki promocyjne stanowią istotny element procesu zakupowego. Kontakt z nimi poprzedza decyzję klienta o wyborze konkretnego sklepu, a w wielu przypadkach – stanowi impuls decydujący o dokonaniu zakupów w placówce konkretnej sieci.
Najpopularniejsze gazetki promocyjne

Uczestnicy badania zostali zapytani także o to, jakie gazetki czytali lub przeglądali w ciągu ostatniego tygodnia. Mogli udzielić maksymalnie 3 odpowiedzi. Najczęściej wskazywano gazetki sieci:

- Biedronka (46%);
- Lidl (41%); Tesco (23%);
- Kaufland (20%);
- Auchan (10%);
- Carrefour (8%).

Pokrywa się to z raportem GfK, z którego wynika, że 60% Polaków dokonuje codziennych zakupów w sieciach dyskontowych, takich jak Biedronka i Lid. Na temat badania pisaliśmy w tym artykule.

Badanie dostępne pod adresem: http://mands.pl/index.php/2017/05/05/zwyczaje-zakupowe-polakow-planowanie-zakupow/

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Jak Polacy Przygotowują Się Do Zakupów.png

grafika | 835 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Marketing sensoryczny - wpływ zmysłów na proces zakupowy

Impulsy zmysłowe odpowiadają nawet za 80% reakcji mózgu. Fakt ten wykorzystują marketerzy, na różne sposoby oddziałując na zmysły potencjalnych klientów. Takie działanie określane jest mianem marketingu sensorycznego. Na czym dokładnie polega i do jakiego stopnia można w ten sposób sterować samopoczuciem konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Instytuty badawcze regularnie monitorują trendy, za jakimi podążają Polacy. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia opłacalności nowych inwestycji oraz dynamiki rozwoju gospodarki. Ważne miejsce w portfolio badań zajmuje monitoring trendów konsumenckich, a więc tego, w jaki sposób i co kupują respondenci. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dotyczącym tego tematu.
Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.
Polacy uwielbiają robić zakupy

Polacy robią zakupy niemal codziennie – wynika z raportu firmy Nielsen Polska. Wyniki te potwierdza również nasze badanie „Smart Okazje”. Co wpływa na taką postawę i jakie sklepy są odwiedzane najczęściej? Odpowiadamy.

Hipermarkety coraz częściej sięgają po rozwiązania sprawdzone przez dyskonty

Strategie promocyjno-asortymentowe, realizowane przez hipermarkety w latach 2015-2016, zostały poddane analizie porównawczej. Instytut badawczy ABR SESTA zaobserwował, że Kaufland znacząco podniósł liczbę gazetek tematycznych i zaczął upodabniać się do dyskontów. Publikację tego typu ofert zwiększył też Carrefour.