Nie tylko gazetki – siła rekomendacji w procesie zakupowym

Nie tylko gazetki – siła rekomendacji w procesie zakupowym

Opublikowany

82% internautów poleca znajomym sprawdzone produkty – wynika z badania "Lojalni 2017" przeprowadzonego przez dr Tomasza Barana z Uniwersytetu Warszawskiego. Co istotne – konsumenci zarówno chętnie rekomendują, jak i korzystają z tego typu porad podczas dokonywania zakupów.

Siła rekomendacji tkwi w osobistej relacji między konsumentami – polecanie zazwyczaj odbywa się po prostu podczas rozmowy (także telefonicznej lub prowadzonej przez media społecznościowe). Istotne jest zaufanie do rozmówcy i wiedza na temat jego postaw konsumenckich (jakie ma oczekiwania wobec produktów, jaki gust itd.). Osoba polecająca sprawdzony przez siebie produkt staje się w pewien sposób spontanicznym ambasadorem marki.

Co ciekawe – wartości rekomendacji nie obniża fakt zapłaty za nią. Wręcz przeciwnie –  respondenci bardzo pozytywnie oceniają taką procedurę. Warunkiem jest jedynie, by u podstaw rekomendacji leżało autentyczne przekonanie o wysokiej jakości produktu, a nie płatne zlecenie.

Do produktów najczęściej polecanych przez zadowolonych konsumentów należą:
- produkty spożywcze – wrażeniami na ich temat wymienia się aż 42% respondentów;
- kosmetyki (39%);
- odzież (35%);
- książki (30%).

Jednym z przejawów siły rekomendacji są także programy lojalnościowe. Konsumenci poprzez przynależność do nich czerpią bowiem pewne korzyści, a jednocześnie wyrażają swoje przywiązanie do marki. Jak wynika z badania – z różnego rodzaju programów lojalnościowych korzysta aż 80% respondentów. 66% badanych przyznaje, że udział w programach lojalnościowych sprawia, że częściej kupują produktów firm prowadzących takie programy. Konsumenci najczęściej korzystają ze specjalnych kart (74%), ale popularnością cieszą się także kupony promocyjne, karty do zbierania pieczątek i lojalnościowe aplikacje na smartfony.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Drogerie będą sukcesywnie znikać z rynku? Biedronka znalazła sposób na ich klientów

Instytut badawczy ABR SESTA porównał strategie promocyjno-asortymentowe drogerii z lat 2015-2016. Z analizy wynika, że zmniejszyła się liczba sieci, a co za tym idzie – ich publikacji. Największym konkurentem dla całego sektora staje się Biedronka, która coraz bardziej inwestuje w promocje kosmetyków największych producentów.