Nie tylko gazetki – siła rekomendacji w procesie zakupowym

Nie tylko gazetki – siła rekomendacji w procesie zakupowym

Opublikowany

82% internautów poleca znajomym sprawdzone produkty – wynika z badania "Lojalni 2017" przeprowadzonego przez dr Tomasza Barana z Uniwersytetu Warszawskiego. Co istotne – konsumenci zarówno chętnie rekomendują, jak i korzystają z tego typu porad podczas dokonywania zakupów.

Siła rekomendacji tkwi w osobistej relacji między konsumentami – polecanie zazwyczaj odbywa się po prostu podczas rozmowy (także telefonicznej lub prowadzonej przez media społecznościowe). Istotne jest zaufanie do rozmówcy i wiedza na temat jego postaw konsumenckich (jakie ma oczekiwania wobec produktów, jaki gust itd.). Osoba polecająca sprawdzony przez siebie produkt staje się w pewien sposób spontanicznym ambasadorem marki.

Co ciekawe – wartości rekomendacji nie obniża fakt zapłaty za nią. Wręcz przeciwnie –  respondenci bardzo pozytywnie oceniają taką procedurę. Warunkiem jest jedynie, by u podstaw rekomendacji leżało autentyczne przekonanie o wysokiej jakości produktu, a nie płatne zlecenie.

Do produktów najczęściej polecanych przez zadowolonych konsumentów należą:
- produkty spożywcze – wrażeniami na ich temat wymienia się aż 42% respondentów;
- kosmetyki (39%);
- odzież (35%);
- książki (30%).

Jednym z przejawów siły rekomendacji są także programy lojalnościowe. Konsumenci poprzez przynależność do nich czerpią bowiem pewne korzyści, a jednocześnie wyrażają swoje przywiązanie do marki. Jak wynika z badania – z różnego rodzaju programów lojalnościowych korzysta aż 80% respondentów. 66% badanych przyznaje, że udział w programach lojalnościowych sprawia, że częściej kupują produktów firm prowadzących takie programy. Konsumenci najczęściej korzystają ze specjalnych kart (74%), ale popularnością cieszą się także kupony promocyjne, karty do zbierania pieczątek i lojalnościowe aplikacje na smartfony.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marketing sensoryczny - wpływ zmysłów na proces zakupowy

Impulsy zmysłowe odpowiadają nawet za 80% reakcji mózgu. Fakt ten wykorzystują marketerzy, na różne sposoby oddziałując na zmysły potencjalnych klientów. Takie działanie określane jest mianem marketingu sensorycznego. Na czym dokładnie polega i do jakiego stopnia można w ten sposób sterować samopoczuciem konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Instytuty badawcze regularnie monitorują trendy, za jakimi podążają Polacy. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia opłacalności nowych inwestycji oraz dynamiki rozwoju gospodarki. Ważne miejsce w portfolio badań zajmuje monitoring trendów konsumenckich, a więc tego, w jaki sposób i co kupują respondenci. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dotyczącym tego tematu.
Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.
Polacy uwielbiają robić zakupy

Polacy robią zakupy niemal codziennie – wynika z raportu firmy Nielsen Polska. Wyniki te potwierdza również nasze badanie „Smart Okazje”. Co wpływa na taką postawę i jakie sklepy są odwiedzane najczęściej? Odpowiadamy.

Drogerie będą sukcesywnie znikać z rynku? Biedronka znalazła sposób na ich klientów

Instytut badawczy ABR SESTA porównał strategie promocyjno-asortymentowe drogerii z lat 2015-2016. Z analizy wynika, że zmniejszyła się liczba sieci, a co za tym idzie – ich publikacji. Największym konkurentem dla całego sektora staje się Biedronka, która coraz bardziej inwestuje w promocje kosmetyków największych producentów.