AdRetail przebadał polskich konsumentów

AdRetail przebadał polskich konsumentów

Opublikowany

Sieć reklamowa AdRetail, należąca do Grupy Interia.pl, opublikowała raport „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków”, analizujący nawyki i potrzeby polskich konsumentów.

Organizatorem badań analizujących zachowania klientów była sieć AdRetail, partnerem strategicznym system płatności mobilnych BLIK, a za realizację odpowiedzialny był Mobile Institute. Przedstawieniu raportu "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" towarzyszyła konferencja oraz dyskusja panelowa, której temat brzmiał "Smart konsument teraz i w przyszłości". W rozmowie, prowadzonej przez Dawida Firkowskiego z AdRetail, udział wzięli Dariusz Mazurkiewicz  (Prezes Zarządu Polski Standard Płatności, operator mobilnego systemu płatności BLIK), Katarzyna Czuchaj-Łagód (Dyrektor Zarządzający Mobile Institute), Justyna Skorupska (Izba Gospodarki Elektronicznej), Arkadiusz Miegoń (Country Manager Mexad Poland) i Michał Rosiak (kierownik sprzedaży AdRetail w Grupie Interia).

- Badanie przyniosło bardzo ciekawe wyniki, pozwalające poznać polskich konsumentów i stworzyć profile nowoczesnych klientów. W tym konsumentów optymalizujących zakupy, kupujących planowo, kupujących impulsywnie, lojalnych wobec marek, bądź kierujących się w największym stopniu cechami produktów i ceną, mobilnych oraz lubiących nowe rozwiązania - komentuje Norbert Kowalski z AdRetail. - Przy okazji udało się nam obalić wiele funkcjonujących powszechnie na rynku stereotypów. Na przykład mit, że konsumenci korzystający z okazji cenowych raczej nie kupują produktów w pierwszych cenach i z nowych kolekcji, a także ten, według którego kobiety kupują impulsywnie, mężczyźni natomiast planowo, czy kolejny, przekonujący, że Polacy z grubszym portfelem nie są zainteresowani promocjami. Wszystkie te stwierdzenia należy odłożyć na półkę jako nieaktualne i przyjrzeć się konsumentom na nowo.
okładka Smart Okazje_ok.pngIMG_0581.jpgIMG_0579.jpgIMG_0571.jpgIMG_0588.jpgIMG_0565.jpgIMG_0628.jpgIMG_0617.jpgIMG_0618.jpgIMG_0610.jpgIMG_0600.jpgIMG_0609.jpgIMG_0564.jpgIMG_0624.jpgIMG_0595.jpgIMG_0582.jpgIMG_0577.jpg

Najważniejsze wnioski z raportu "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków":

a) Nowocześni konsumenci są sprytni i korzystają z okazji
Regularne korzystanie z promocji i okazji w procesie zakupu zadeklarowało 43% badanych konsumentów, a wśród posiadaczy urządzeń mobilnych odsetek ten osiągnął aż 61%. Najczęściej z okazji korzystają regularnie osoby w wieku 18-24 lata i mieszkańcy średnich i dużych miast.

b) Okazje kuszą posiadaczy zasobnych portfeli
Odsetek zwolenników okazyjnych zakupów jest najwyższy wśród uzyskujących dochód rozporządzalny na osobę na poziomie 3000-7000 zł (59%). Skłonność do korzystania z promocji spada dopiero przy poziomie dochodu 10000 zł, a i w tej grupie wciąż 16% przyznaje się do regularnego korzystania z promocyjnych ofert. Oznacza to, że okazyjne zakupy wymagają pewnej elastyczności finansowej - zapasowych środków na koncie, które pojawiają się dopiero przy wyższym poziomie dochodu.

c) Promocje oceniane na 4+
Dostępne na rynku promocje Polacy oceniają na 3,8 w skali 0-5, co kolokwialnie można nazwać "mocną czwórką". Najbardziej lubimy oferty "2 w cenie 1", ale w każdej kategorii nasze preferencje układają się nieco inaczej. W kategorii "uroda" Polacy stawiają też na konkursy, a w przypadku kategorii "dom i ogród" zyskuje na znaczeniu nagradzanie zakupów o większej wartości i zrealizowanych przy pomocy określonego kanału sprzedaży oraz metod płatności, np. kartą kredytową bądź mobilnie.

d) Okazji szukamy przede wszystkim w gazetkach
O okazjach zakupowych polscy konsumenci dowiadują się przede wszystkim z gazetek sklepowych (24%), gazetek promocyjnych online (23%) i serwisów oferujących kupony rabatowe (23%). Dużą popularnością cieszą się też porównywarki cenowe i SMS-y z promocjami wysyłane przez marki. Dla nowoczesnych konsumentów mobilnych pierwsze źródło informacji o okazjach to gazetki online, podobnie dla użytkowników BLIKA, czyli konsumentów płacących za zakupy za pomocą smartfonów.

e) Promo-alert pożądany
Ponad 80% konsumentów chce, by informowano ich o nowych promocjach i okazjach. Jako pożądane kanały promo-alertów wskazujemy email (39%), SMS (22%) i fanpage marek (19%). Chętnie też połączymy swoje konto w mediach społecznościowych z serwisem promocyjnym, jeśli zagwarantuje to nam spersonalizowane i adekwatne do naszych potrzeb oferty.

f) 50 plus
Obniżki cenowe nęcą konsumentów, ale muszą być wysokie. Żeby skusić konsumenta, aby specjalnie udał się do sklepu stacjonarnego, gdy znajdzie okazję w internecie, potrzeba promocji 50% i większej (16% wskazań) albo przynajmniej 20-30% (kolejne 16% wskazań). 5% zniżki skusi tylko 5% internetowych fanów promocji.

g) Wiele wymiarów promocji
Okazuje się, że promocja to dla świadomych i sprytnych polskich konsumentów już nie tylko obniżka ceny. Polacy, analizując promocyjną ofertę, zwracają także uwagę na darmową dostawę (25%), cenę w porównaniu do innych ofert (22%), a także możliwość rabatu na następne zakupy (20%). Raty 0% są atrakcyjną formą promocji dla 18% badanych, a ekspresowa dostawa same-day-delivery dla 14%.

h) Decyzje w różnych momentach
Polacy podejmują decyzje zakupowe w różnych momentach. W przypadku zakupów stacjonarnych 54% deklaruje, że już w domu przed wyjściem wie, że kupi określoną rzecz, a więc tylko 46% podejmuje decyzję na miejscu, w sklepie. W przypadku zakupów online, decyzję o zakupie na stronie www e-sklepu podejmuje 52% i aż 48% dopiero, gdy otrzyma dostarczony produkt do domu.i) Budżet wyznaczony, ale nie zamrożony
46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% wskazuje, że go nie przekracza. Nowocześni konsumenci mobilni są w tym zakresie bardziej świadomi i skrupulatni - budżet domowy prowadzi 54%. Wśród użytkowników gazetek online ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 56%, a wśród użytkowników BLIKA 89%. Przygotowujemy się na święta (25%), wakacje (20%), sylwestra (20%), ale także, co ciekawe, na sezonowe wyprzedaże (18%).

j) Smart narzędzia
Polacy są zainteresowani nowymi rozwiązaniami wspierającymi okazyjne zakupy. Narzędziem pozwalającym planować promocyjne zakupy podczas wyprzedaży sezonowych jest zainteresowanych 23%, logowaniem do serwisów promocyjnych za pomocą social loginu 38%, a chatem z konsultantem ds. promocji w serwisach z okazyjnymi zakupami aż 48%. Korzystanie z gazetek promocyjnych w różnej formie deklaruje już prawie połowa badanych (44%), a wśród zainteresowanych okazjami 79%. Z gazetek tylko w formie drukowanej korzysta tylko 38% użytkowników tego medium, pozostali używają także z gazetek online, a 30% korzysta już tylko z gazetek online. Za zakupy w sieci wciąż najchętniej płacimy przy odbiorze, ale na drugie miejsce wskoczyły już szybkie przelewy, a najczęściej przy pomocy BLIKA płaci już 7% e-kupujących.

Raport raport "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" wkrótce zostanie udostępniony w całości na stronie www.adretail.pl

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Jakie są ulubione promocje Polaków?

temu

Raport „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017” wykazał, że 2. artykuł gratis to najwyżej ceniony rodzaj rabatu wśród konsumentów. Wskazało go aż 44% ankietowanych w kategorii Produkty Spożywcze, 31% badanych w segmencie Zdrowie/Uroda i 29% osób w sektorze Elektronika. Wyjątkiem okazała się branża Dom i Ogród. W tym przypadku 26% respondentów uznało, że najatrakcyjniejsza okazja to zniżka na duże zakupy.
Kilkuprocentowa obniżka już nie wystarczy, żeby zachęcić do zakupów. Klienci oczekują od sieci większych rabatów

temu

Według raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, promocje rzędu 5-10% przekonują do kupna towaru tylko co 10 osobę. Najczęściej preferowana wysokość rabatu to 20-30% lub 50% i więcej. Tak stwierdziło łącznie 32% ankietowanych. Dla 50% bonifikaty 17% badanych pojedzie do sklepu oddalonego od swojego domu. Taka sama okazja skusi też 19% respondentów do zakupu przy okazji dodatkowego produktu.
Towary z promocji rzadko trafiają do najbiedniejszych klientów. Zwykle z takich okazji korzystają lepiej sytuowane osoby

temu

Z obniżek najczęściej korzystają internauci, których miesięczny dochód na osobę jest na poziomie 3-7 tys. zł. W przedziale 7-10 tys. zł aż 34% ankietowanych kupuje produkty w cenach rabatowych. Wśród jeszcze zamożniejszych klientów praktykuje to 23%. Takie są wyniki raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”. Jak wyjaśniają eksperci, wskazane grupy nie ograniczają się wyłącznie do nabywania niezbędnych artykułów. Jednocześnie potrafią sprawnie zarządzać swoimi finansami.
Co czwarty polski internauta należy do programu lojalnościowego, a co piąty bierze udział w konkursach

temu

Z raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, przeprowadzonego na zlecenie Grupy AdRetail, wynika, że 49% użytkowników gazetek online wykazuje lojalność zakupową i   uczestniczy w akcjach konkursowych organizowanych przez marki. W ocenie ekspertów, tego rodzaju aktywność będzie rosła, wraz ze wzmacnianiem perswazji sprzedażowej i rozwojem rynku smartfonów.

Likwidacja tzw. groszówek mogłaby doprowadzić do zmian w strategiach sieci handlowych

We Włoszech trwa dyskusja na temat wycofania drobnego bilonu. Według naszych ekspertów, w Polsce też należy to rozważyć. Konsekwencją rezygnacji z 1 i 2 groszy mogłoby być zaokrąglanie cen, które będzie prowadzić zarówno do ich podwyżek, jak i obniżek. Duże sieci byłby w stanie zyskać na obu zabiegach i to podwójnie.