AdRetail przebadał polskich konsumentów

AdRetail przebadał polskich konsumentów

Opublikowany

Sieć reklamowa AdRetail, należąca do Grupy Interia.pl, opublikowała raport „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków”, analizujący nawyki i potrzeby polskich konsumentów.

Organizatorem badań analizujących zachowania klientów była sieć AdRetail, partnerem strategicznym system płatności mobilnych BLIK, a za realizację odpowiedzialny był Mobile Institute. Przedstawieniu raportu "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" towarzyszyła konferencja oraz dyskusja panelowa, której temat brzmiał "Smart konsument teraz i w przyszłości". W rozmowie, prowadzonej przez Dawida Firkowskiego z AdRetail, udział wzięli Dariusz Mazurkiewicz  (Prezes Zarządu Polski Standard Płatności, operator mobilnego systemu płatności BLIK), Katarzyna Czuchaj-Łagód (Dyrektor Zarządzający Mobile Institute), Justyna Skorupska (Izba Gospodarki Elektronicznej), Arkadiusz Miegoń (Country Manager Mexad Poland) i Michał Rosiak (kierownik sprzedaży AdRetail w Grupie Interia).

- Badanie przyniosło bardzo ciekawe wyniki, pozwalające poznać polskich konsumentów i stworzyć profile nowoczesnych klientów. W tym konsumentów optymalizujących zakupy, kupujących planowo, kupujących impulsywnie, lojalnych wobec marek, bądź kierujących się w największym stopniu cechami produktów i ceną, mobilnych oraz lubiących nowe rozwiązania - komentuje Norbert Kowalski z AdRetail. - Przy okazji udało się nam obalić wiele funkcjonujących powszechnie na rynku stereotypów. Na przykład mit, że konsumenci korzystający z okazji cenowych raczej nie kupują produktów w pierwszych cenach i z nowych kolekcji, a także ten, według którego kobiety kupują impulsywnie, mężczyźni natomiast planowo, czy kolejny, przekonujący, że Polacy z grubszym portfelem nie są zainteresowani promocjami. Wszystkie te stwierdzenia należy odłożyć na półkę jako nieaktualne i przyjrzeć się konsumentom na nowo.
okładka Smart Okazje_ok.pngIMG_0581.jpgIMG_0579.jpgIMG_0571.jpgIMG_0588.jpgIMG_0565.jpgIMG_0628.jpgIMG_0617.jpgIMG_0618.jpgIMG_0610.jpgIMG_0600.jpgIMG_0609.jpgIMG_0564.jpgIMG_0624.jpgIMG_0595.jpgIMG_0582.jpgIMG_0577.jpg

Najważniejsze wnioski z raportu "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków":

a) Nowocześni konsumenci są sprytni i korzystają z okazji
Regularne korzystanie z promocji i okazji w procesie zakupu zadeklarowało 43% badanych konsumentów, a wśród posiadaczy urządzeń mobilnych odsetek ten osiągnął aż 61%. Najczęściej z okazji korzystają regularnie osoby w wieku 18-24 lata i mieszkańcy średnich i dużych miast.

b) Okazje kuszą posiadaczy zasobnych portfeli
Odsetek zwolenników okazyjnych zakupów jest najwyższy wśród uzyskujących dochód rozporządzalny na osobę na poziomie 3000-7000 zł (59%). Skłonność do korzystania z promocji spada dopiero przy poziomie dochodu 10000 zł, a i w tej grupie wciąż 16% przyznaje się do regularnego korzystania z promocyjnych ofert. Oznacza to, że okazyjne zakupy wymagają pewnej elastyczności finansowej - zapasowych środków na koncie, które pojawiają się dopiero przy wyższym poziomie dochodu.

c) Promocje oceniane na 4+
Dostępne na rynku promocje Polacy oceniają na 3,8 w skali 0-5, co kolokwialnie można nazwać "mocną czwórką". Najbardziej lubimy oferty "2 w cenie 1", ale w każdej kategorii nasze preferencje układają się nieco inaczej. W kategorii "uroda" Polacy stawiają też na konkursy, a w przypadku kategorii "dom i ogród" zyskuje na znaczeniu nagradzanie zakupów o większej wartości i zrealizowanych przy pomocy określonego kanału sprzedaży oraz metod płatności, np. kartą kredytową bądź mobilnie.

d) Okazji szukamy przede wszystkim w gazetkach
O okazjach zakupowych polscy konsumenci dowiadują się przede wszystkim z gazetek sklepowych (24%), gazetek promocyjnych online (23%) i serwisów oferujących kupony rabatowe (23%). Dużą popularnością cieszą się też porównywarki cenowe i SMS-y z promocjami wysyłane przez marki. Dla nowoczesnych konsumentów mobilnych pierwsze źródło informacji o okazjach to gazetki online, podobnie dla użytkowników BLIKA, czyli konsumentów płacących za zakupy za pomocą smartfonów.

e) Promo-alert pożądany
Ponad 80% konsumentów chce, by informowano ich o nowych promocjach i okazjach. Jako pożądane kanały promo-alertów wskazujemy email (39%), SMS (22%) i fanpage marek (19%). Chętnie też połączymy swoje konto w mediach społecznościowych z serwisem promocyjnym, jeśli zagwarantuje to nam spersonalizowane i adekwatne do naszych potrzeb oferty.

f) 50 plus
Obniżki cenowe nęcą konsumentów, ale muszą być wysokie. Żeby skusić konsumenta, aby specjalnie udał się do sklepu stacjonarnego, gdy znajdzie okazję w internecie, potrzeba promocji 50% i większej (16% wskazań) albo przynajmniej 20-30% (kolejne 16% wskazań). 5% zniżki skusi tylko 5% internetowych fanów promocji.

g) Wiele wymiarów promocji
Okazuje się, że promocja to dla świadomych i sprytnych polskich konsumentów już nie tylko obniżka ceny. Polacy, analizując promocyjną ofertę, zwracają także uwagę na darmową dostawę (25%), cenę w porównaniu do innych ofert (22%), a także możliwość rabatu na następne zakupy (20%). Raty 0% są atrakcyjną formą promocji dla 18% badanych, a ekspresowa dostawa same-day-delivery dla 14%.

h) Decyzje w różnych momentach
Polacy podejmują decyzje zakupowe w różnych momentach. W przypadku zakupów stacjonarnych 54% deklaruje, że już w domu przed wyjściem wie, że kupi określoną rzecz, a więc tylko 46% podejmuje decyzję na miejscu, w sklepie. W przypadku zakupów online, decyzję o zakupie na stronie www e-sklepu podejmuje 52% i aż 48% dopiero, gdy otrzyma dostarczony produkt do domu.i) Budżet wyznaczony, ale nie zamrożony
46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% wskazuje, że go nie przekracza. Nowocześni konsumenci mobilni są w tym zakresie bardziej świadomi i skrupulatni - budżet domowy prowadzi 54%. Wśród użytkowników gazetek online ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 56%, a wśród użytkowników BLIKA 89%. Przygotowujemy się na święta (25%), wakacje (20%), sylwestra (20%), ale także, co ciekawe, na sezonowe wyprzedaże (18%).

j) Smart narzędzia
Polacy są zainteresowani nowymi rozwiązaniami wspierającymi okazyjne zakupy. Narzędziem pozwalającym planować promocyjne zakupy podczas wyprzedaży sezonowych jest zainteresowanych 23%, logowaniem do serwisów promocyjnych za pomocą social loginu 38%, a chatem z konsultantem ds. promocji w serwisach z okazyjnymi zakupami aż 48%. Korzystanie z gazetek promocyjnych w różnej formie deklaruje już prawie połowa badanych (44%), a wśród zainteresowanych okazjami 79%. Z gazetek tylko w formie drukowanej korzysta tylko 38% użytkowników tego medium, pozostali używają także z gazetek online, a 30% korzysta już tylko z gazetek online. Za zakupy w sieci wciąż najchętniej płacimy przy odbiorze, ale na drugie miejsce wskoczyły już szybkie przelewy, a najczęściej przy pomocy BLIKA płaci już 7% e-kupujących.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Smart Okazje - Videografika

temu

Zapraszamy do zapoznania się z videografiką opartą na części danych zebranych w raporcie "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków 2017". 
Jakie są ulubione promocje Polaków?

temu

Raport „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017” wykazał, że 2. artykuł gratis to najwyżej ceniony rodzaj rabatu wśród konsumentów. Wskazało go aż 44% ankietowanych w kategorii Produkty Spożywcze, 31% badanych w segmencie Zdrowie/Uroda i 29% osób w sektorze Elektronika. Wyjątkiem okazała się branża Dom i Ogród. W tym przypadku 26% respondentów uznało, że najatrakcyjniejsza okazja to zniżka na duże zakupy.
Kilkuprocentowa obniżka już nie wystarczy, żeby zachęcić do zakupów. Klienci oczekują od sieci większych rabatów

temu

Według raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, promocje rzędu 5-10% przekonują do kupna towaru tylko co 10 osobę. Najczęściej preferowana wysokość rabatu to 20-30% lub 50% i więcej. Tak stwierdziło łącznie 32% ankietowanych. Dla 50% bonifikaty 17% badanych pojedzie do sklepu oddalonego od swojego domu. Taka sama okazja skusi też 19% respondentów do zakupu przy okazji dodatkowego produktu.
Towary z promocji rzadko trafiają do najbiedniejszych klientów. Zwykle z takich okazji korzystają lepiej sytuowane osoby

temu

Z obniżek najczęściej korzystają internauci, których miesięczny dochód na osobę jest na poziomie 3-7 tys. zł. W przedziale 7-10 tys. zł aż 34% ankietowanych kupuje produkty w cenach rabatowych. Wśród jeszcze zamożniejszych klientów praktykuje to 23%. Takie są wyniki raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”. Jak wyjaśniają eksperci, wskazane grupy nie ograniczają się wyłącznie do nabywania niezbędnych artykułów. Jednocześnie potrafią sprawnie zarządzać swoimi finansami.

Likwidacja tzw. groszówek mogłaby doprowadzić do zmian w strategiach sieci handlowych

We Włoszech trwa dyskusja na temat wycofania drobnego bilonu. Według naszych ekspertów, w Polsce też należy to rozważyć. Konsekwencją rezygnacji z 1 i 2 groszy mogłoby być zaokrąglanie cen, które będzie prowadzić zarówno do ich podwyżek, jak i obniżek. Duże sieci byłby w stanie zyskać na obu zabiegach i to podwójnie.