Jak będą wyglądać zakupy przyszłości?

Jak będą wyglądać zakupy przyszłości?

Opublikowany

W lutym 2017 roku Tesco prowadziło do swoich sklepów innowację znaną z rynku zachodniego – usługę Scan&Buy. Na razie dostępna jest w trzech placówkach w Krakowie, Poznaniu i Łodzi. Na czym polega i jakie są jej zalety? Jakich innych nowoczesnych rozwiązań możemy spodziewać się w przyszłości? Sprawdziliśmy.

Usługa Scan&Buy (czy też Scan&Shop) ma na celu przyspieszenie dokonywania zakupów oraz umożliwienie lepszej kontroli wydatków. Konsumenci mogą skanować produkty już w trakcie zakupów (przy pomocy smartfona z dedykowaną aplikacją lub ręcznego skanera) i na bieżąco sprawdzać łączny koszt wybranych artykułów. Po zakończeniu zakupów na skanerze lub w aplikacji zostanie wygenerowany kod, który następnie należy zeskanować w samoobsługowej kasie. Pozostaje już tylko uiścić należność – bez konieczności ponownego wykładania towaru z wózka.
Amazon Go – o krok dalej niż Scan&Buy 

Scan&Buy to nowość na polskim rynku, podobny format od kilku miesięcy testowany jest jednak przez Amazon. Amazon Go – bo tak nazywa się eksperymentalna placówka –  umożliwia zrobienie zakupów bez kontaktu z obsługą, a nawet... bez fizycznego dokonywania płatności. Specjalne czujniki rejestrują, jakie produkty dany klient umieszcza w swoim koszyku. Koszt wybranych artykułów zostaje następnie automatycznie naliczony na koncie Amazon. Z testowego sklepu mogą w tej chwili korzystać jedynie pracownicy e-commerce'owego potentata, jednak już wkrótce Amazon może otworzyć nawet 2 tysiące tych – jak sam określa – "najbardziej nowoczesnych sklepów na świecie".
Moby Mart – sklep, który przyjedzie do Ciebie

Handlowe nowinki bazujące na nowoczesnych technologiach pojawiają się także na skandynawskim rynku. Moby Mart to projekt, za którym stoi szwedzki start-up Wheelys Inc. Bazuje na idei sklepów bezobsługowych i wykorzystuje koncepcję Scan&Buy. Za pomocą skanera lub telefonu należy sczytać zawartość koszyka zakupowego, a po wyjściu ze sklepu należność automatycznie obciąży kartę kredytową klienta. To jednak nie jedyna i nie najważniejsza innowacja. Moby Mart to bowiem niewielki sklep, który... przyjeżdża na wezwanie klienta. Jego asortyment obejmuje wybór najpopularniejszych artykułów spożywczych. Wystarczy jedynie zainstalować aplikację, zarejestrować się jako klient i użyć smartfona jako klucza do otwarcia drzwi sklepu.

Moby Mart jest obecnie testowany w Szanghaju.
Automatyzacja – przyszłość zakupów? 

Wszystkie te działania mają na celu maksymalne uproszczenie procesu zakupowego poprzez jego automatyzację i wyeliminowanie kontaktu z kasjerem. Wykorzystanie nowych technologii ma prowadzić do skrócenia czasu poświęcanego na zakupy. Co ciekawe – zaprezentowane innowacje nie bazują jednak na koncepcji sklepów internetowych, lecz przemycają rozwiązania znane z sieci do placówek stacjonarnych.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Polacy najbardziej doceniają promocje w kategoriach Zdrowie i Uroda

temu

Z danych, prezentowanych w raporcie „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, wynika, że klienci oceniają ogólnodostępne promocje na mocną 4, w skali od 0 do 5. Ponadto, badanie zrealizowane na zlecenie Sieci AdRetail, wykazało, że najwyżej notowane są okazje w segmencie Zdrowie/Uroda. Zyskały one 3,91 punktów. Produkty Spożywcze na poziomie 3,81 i Elektronika z wartością 3,79 zdobyły średnie wyniki pod względem organizowanych akcji promocyjnych. Natomiast najsłabiej wypadła kategoria Dom. Respondenci przyznali jej ocenę 3,7.
Adretail na konferencji InternetBeta 2017

temu

Zapraszamy na prelekcję "Smart Shopper – konsument w realiach współczesnej technologii", której będzie można wysłuchać w czasie konferencji InternetBeta 2017. Konferencja odbędzie się w dniach 13-15 września w Centrum Turystyki i Rekreacji WSIIZ pod Rzeszowem.
Back to school - zwyczaje zakupowe rodziców

temu

Są takie momenty w roku, do których musimy się przygotować wcześniej. Wśród nich możemy wymienić zakupy sezonowe, takie jak np. zakup opon zimowych czy odświeżenie ogrodu na wiosnę. O wcześniejszych przygotowaniach doskonale wiedzą rodzicie posiadający dzieci w wieku szkolnym. Planowanie zakupów, preferowane promocje i zwyczaje zakupowe są inne w przypadku osób, które mieszkają w pojedynkę lub nie posiadają dzieci, niż w przypadku rodziców.
W mobile’u tkwi siła!

temu

Żyjemy w dekadzie mobile’u – to pewne. Od lat specjaliści od marketingu internetowego szumnie wieszczą, że ruch mobilny zdominuje ten z urządzeń stacjonarnych. W rzeczywistości stale dzieje się to na naszych oczach. W czerwcu 2016 roku po raz pierwszy w historii liczba użytkowników internetu mobilnego w Polsce była wyższa niż stacjonarnego. Z kolei w czerwcu 2017 sieć Adretail zanotowała swój ogromny „mobilny sukces”.

Jak sklepy bronią się przed showroomingiem?

36% Polaków posiadających smartfon wykorzystuje go w czasie zakupów stacjonarnych do sprawdzania on-line cen u konkurencji. Tymczasem Amazon opatentował algorytm, który ma ukrócić takie praktyki. Czy jednak okaże się skuteczny?