Jak będą wyglądać zakupy przyszłości?

Jak będą wyglądać zakupy przyszłości?

Opublikowany

W lutym 2017 roku Tesco prowadziło do swoich sklepów innowację znaną z rynku zachodniego – usługę Scan&Buy. Na razie dostępna jest w trzech placówkach w Krakowie, Poznaniu i Łodzi. Na czym polega i jakie są jej zalety? Jakich innych nowoczesnych rozwiązań możemy spodziewać się w przyszłości? Sprawdziliśmy.

Usługa Scan&Buy (czy też Scan&Shop) ma na celu przyspieszenie dokonywania zakupów oraz umożliwienie lepszej kontroli wydatków. Konsumenci mogą skanować produkty już w trakcie zakupów (przy pomocy smartfona z dedykowaną aplikacją lub ręcznego skanera) i na bieżąco sprawdzać łączny koszt wybranych artykułów. Po zakończeniu zakupów na skanerze lub w aplikacji zostanie wygenerowany kod, który następnie należy zeskanować w samoobsługowej kasie. Pozostaje już tylko uiścić należność – bez konieczności ponownego wykładania towaru z wózka.
Amazon Go – o krok dalej niż Scan&Buy 

Scan&Buy to nowość na polskim rynku, podobny format od kilku miesięcy testowany jest jednak przez Amazon. Amazon Go – bo tak nazywa się eksperymentalna placówka –  umożliwia zrobienie zakupów bez kontaktu z obsługą, a nawet... bez fizycznego dokonywania płatności. Specjalne czujniki rejestrują, jakie produkty dany klient umieszcza w swoim koszyku. Koszt wybranych artykułów zostaje następnie automatycznie naliczony na koncie Amazon. Z testowego sklepu mogą w tej chwili korzystać jedynie pracownicy e-commerce'owego potentata, jednak już wkrótce Amazon może otworzyć nawet 2 tysiące tych – jak sam określa – "najbardziej nowoczesnych sklepów na świecie".
Moby Mart – sklep, który przyjedzie do Ciebie

Handlowe nowinki bazujące na nowoczesnych technologiach pojawiają się także na skandynawskim rynku. Moby Mart to projekt, za którym stoi szwedzki start-up Wheelys Inc. Bazuje na idei sklepów bezobsługowych i wykorzystuje koncepcję Scan&Buy. Za pomocą skanera lub telefonu należy sczytać zawartość koszyka zakupowego, a po wyjściu ze sklepu należność automatycznie obciąży kartę kredytową klienta. To jednak nie jedyna i nie najważniejsza innowacja. Moby Mart to bowiem niewielki sklep, który... przyjeżdża na wezwanie klienta. Jego asortyment obejmuje wybór najpopularniejszych artykułów spożywczych. Wystarczy jedynie zainstalować aplikację, zarejestrować się jako klient i użyć smartfona jako klucza do otwarcia drzwi sklepu.

Moby Mart jest obecnie testowany w Szanghaju.
Automatyzacja – przyszłość zakupów? 

Wszystkie te działania mają na celu maksymalne uproszczenie procesu zakupowego poprzez jego automatyzację i wyeliminowanie kontaktu z kasjerem. Wykorzystanie nowych technologii ma prowadzić do skrócenia czasu poświęcanego na zakupy. Co ciekawe – zaprezentowane innowacje nie bazują jednak na koncepcji sklepów internetowych, lecz przemycają rozwiązania znane z sieci do placówek stacjonarnych.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.