Inteligentne centra handlowe – jak lokalizacja klientów wpływa na podnoszenie jakości usług

Inteligentne centra handlowe – jak lokalizacja klientów wpływa na podnoszenie jakości usług

Opublikowany

Nie tylko sklepy internetowe śledzą swoich klientów, by proponować im spersonalizowane promocje i przypominać o swojej ofercie. Coraz więcej centrów handlowych – również w Polsce – wdraża zaawansowane technologicznie rozwiązania, które pozwalają im zwiększać swoją konkurencyjność i lepiej dopasowywać usługi do potrzeb odwiedzających. Działania te często wykorzystują sieć Wi-Fi lub opierają się na idei tzw. internetu rzeczy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Klienci oczekują indywidualnego traktowania niezależnie od miejsca, w którym robią zakupy. Nie chcą być bombardowani niedopasowanymi reklamami czy zaskakiwani nieergonomicznym zaaranżowaniem przestrzeni. Wymagają, by zakupy w sklepach stacjonarnych były równie wygodne i łatwe, co te dokonywane przez internet. Wszystko to sprawia, że kolejne centra handlowe decydują się na śledzenie swoich klientów w celu dopasowania oferty do ich potrzeb. Fakt, że nawigacja GPS nie działa wewnątrz budynków wymusza jednak poszukiwanie innych rozwiązań.
Beacony – pierwszy krok ku personalizacji przekazu w centrum handlowym
Beacony to niewielkie (o wielkości od kilku do kilkunastu centymetrów) urządzenia komunikujące się ze smartfonami i tabletami za pomocą Bluetooth Low Energy (BLE). Dziś z tej technologii korzysta już około 570 milionów urządzeń mobilnych na całym świecie. Wykorzystanie BLE zwiększa jednocześnie skuteczność beaconów, gdyż niweluje problem słabego zasięgu czy braku GPS.
Co istotne – beacony nawiązują połączenie z urządzeniami mobilnymi z pominięciem fazy parowania – wystarczy, że:

- w smartfonie lub tablecie jest włączony BLE;
- urządzenie znajduje się w zasięgu beacona (w optymalnych warunkach zasięg beacona wynosi około 70 metrów);
- na urządzeniu mobilnym jest zainstalowana aplikacja sparowana z beaconami w danym miejscu (np. aplikacja centrum handlowego).

Za pomocą beaconów centra handlowe mogą więc śledzić wzorce zachowań i nawyki zakupowe klientów – dowiedzieć się, jakie trasy najczęściej wybierają czy przy których punktach spędzają najwięcej czasu. Beacony mogą służyć również do wysyłania użytkownikom spersonalizowanych komunikatów, np. o promocji w sklepie, obok którego przechodzą.

Jak polskie centra handlowe wykorzystują beacony?

- W Starym Browarze w Poznaniu dzięki beaconom klienci przebywający w centrum handlowym otrzymują informacje o rabatach i promocjach w pobliskich sklepach;
- w sklepie Leroy Merlin w warszawskim centrum handlowym Arkadia beacony służą do pozyskiwania informacji o zachowaniach klientów;
- w warszawskim Blue City i Outlecie Factory w Poznaniu klienci za pośrednictwem beaconów i kuponowej aplikacji mobilnej otrzymują informacje dotyczące oferty sklepów.
Lokalizacja oparta o siec Wi-Fi – rozwiązanie dostarczane przez Cisco
Lokalizowanie klienta jest również możliwe dzięki inteligentnej sieci Wi-Fi. System śledzenia oparty na tej technologii opracowała firma Cisco.

Rozwiązanie to zakłada umieszczenie na terenie danego budynku (np. centrum handlowego) sieci tzw. Access Pointów. Każde urządzenie posiadające dostęp do internetu poprzez Wi-Fi znajduje się w zasięgu co najmniej trzech Access Pointów – na tej podstawie możliwe jest określenie położenia danej osoby z dokładnością do 3-5 metrów. W tym przypadku, podobnie jak przy wykorzystaniu beaconów, smartfon czy laptop nie muszą aktywnie łączyć się z siecią – wystarczy, że włączono w nich dostęp Wi-Fi. W odróżnieniu od systemu beaconów niepotrzebna jest jednak żadna aplikacja.

System śledzi klientów przy zachowaniu ich całkowitej anonimowości – pobiera jedynie informacje o ich położeniu. Dzieje się tak, ponieważ każdy smartfon (z włączonym modułem połączenia z Wi-Fi) co 30-60 sekund odpytuje sieci, które znajdują się w jego zasięgu – w czasie takiego odpytania zostaje jednocześnie zlokalizowany przez owe sieci.
Więcej na temat zastosowania Wi-Fi przeczytasz w artykule: Jak sklepy bronią się przed showroomingiem?

System lokalizacji klienta w oparciu o Wi-Fi funkcjonuje obecnie w Centrum Riviera w Gdyni. Klienci centrum mogą dodatkowo pobrać dedykowaną aplikację mobilną, która  w połączeniu z systemem lokalizacji przez Wi-Fi staje się wewnętrzną nawigacją po obiekcie. Dodatkowo uruchomiono Social Wall – awatary klientów, którzy powiązali swoje konto na Facebooku z aplikacją, pojawiają się na wielkim ekranie. W przyszłości planowane jest również wprowadzenie elementów grywalizacji – nagród dla osób, które odwiedziły centrum daną liczbę razy czy wykonały określone akcje.
Indoorway – start-up w służbie lokalizacji
Nad systemem lokalizacji wewnątrz budynków pracuje również polski start-up Indoorway. Ma on na celu nie tylko udostępnianie pomocy dla osób poruszających się po danym obiekcie, lecz także zbieranie i analizowanie danych dotyczących lokalizacji posiadaczy smartfonów.

System opiera się na połączeniu kilku technologii wykorzystywanych w urządzeniach mobilnych. Współczesne telefony są bowiem wyposażone w szereg dość dokładnych czujników, umożliwiających m.in. badanie położenia urządzenia. Algorytmy Indoorway analizują dane z:

- żyroskopu (urządzenia mierzącego położenie kątowe);
- akcelerometru (urządzenia badającego ruch telefonu);
- magnetometru (urządzenia mierzącego siłę, zwrot i kierunek pola magnetycznego);
- beaconów.

Dzięki temu system działa z dokładnością do 1-2 metrów. Co więcej – lokalizowana osoba nie musi posiadać dodatkowych aplikacji czy uruchamiać na swoim telefonie nawigacji GPS itd.

Indoorway kładzie nacisk na skalowalność swojego systemu – dzięki temu technologia sprawdza się zarówno w niewielkich pomieszczeniach, jak i w obiektach o dużej powierzchni (takich jak centra handlowe). W okresie testów firma stworzyła mapy dla budynków o łącznej powierzchni ponad 500 tysięcy metrów kwadratowych.
Co daje lokalizacja klientów?
Dzięki systemom lokalizacji klientów można dowiedzieć się m.in.:

- ile trwa wizyta w centrum handlowym;
- ile osób odwiedza centrum handlowe w określonym czasie;
- jak duży jest stosunek nowych klientów do osób powracających;
- w jaki sposób klienci poruszają się po centrum handlowym.

Technologie pozwalające na śledzenie klientów w centrach handlowych stanowią więc istotny czynnik zwiększających atrakcyjność zakupów stacjonarnych względem zakupów on-line. Systemy te wpływają bowiem na podnoszenie wydajności przestrzeni oraz zwiększanie zaangażowania klientów poprzez dostarczanie im w czasie rzeczywistym spersonalizowanych rozwiązań czy komunikatów (nawigacji wewnątrz budynków, szytych na miarę ofert promocyjnych itd.).

Udostępnij

Powiązane artykuły
Rośnie popularność polskich produktów

temu

17% Polaków bierze pod uwagę kraj pochodzenia produktu – wynika z raportu „Smart Okazje”. Wszystko wskazuje więc na to, że coraz powszechniejsza staje się postawa, którą można określić jako patriotyzm konsumencki.
Narzędzia ułatwiające zakupy

temu

Robienie zakupów nigdy nie było łatwiejsze – dziś kupować można niemal w każdej chwili i z każdego miejsca. Ograniczenia geograficzne w dobie urządzeń mobilnych i transportu międzynarodowego również nie mają już znaczenia. Na łatwość dokonywania zakupów wpływają także różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają efektywniej planować wydatki i śledzić okazje. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.
Kierunek Ekologia

temu

Dbałość o środowisko naturalne, w obliczu globalnych zmian klimatycznych czy rosnącej produkcji śmieci, to już nie tylko moda, lecz przede wszystkim konieczność. Ekologia wkracza do niemal każdej dziedziny życia. Proekologiczne rozwiązania są stosowane w gospodarstwach domowych (najprostszy przykład – segregacja śmieci), biurach (dystrybutory wody zamiast dostaw wody butelkowanej), coraz częściej pojawiają się także w placówkach handlowych. Sprawdź, jak sklepy promują troskę o środowisko!
Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

temu

Aż 74% Polaków regularnie korzysta z promocji i śledzi okazje zakupowe – wynika z raportu Smart Okazje. Okazuje się jednak, że nie ogranicza się to jedynie do poszukiwania okazji bezpośrednio w sklepach. Klienci chętnie przeglądają gazetki promocyjne, odwiedzają strony internetowe sklepów, a także… oczekują, że będą otrzymywać informacje na temat interesujących ich rabatów.

Polacy uwielbiają robić zakupy

Polacy robią zakupy niemal codziennie – wynika z raportu firmy Nielsen Polska. Wyniki te potwierdza również nasze badanie „Smart Okazje”. Co wpływa na taką postawę i jakie sklepy są odwiedzane najczęściej? Odpowiadamy.