Polacy uwielbiają robić zakupy

Polacy uwielbiają robić zakupy

Opublikowany

Polacy robią zakupy niemal codziennie – wynika z raportu firmy Nielsen Polska. Wyniki te potwierdza również nasze badanie „Smart Okazje”. Co wpływa na taką postawę i jakie sklepy są odwiedzane najczęściej? Odpowiadamy.

Jak często i gdzie Polacy robią zakupy?
Europejczycy odwiedzają sklepy średnio 260 razy w roku. W przypadku Polaków liczba ta jest dużo wyższa – zakupy robimy bowiem niemal codziennie. Co ciekawe – według badań firmy Nielsen Polska z 2014 roku, łącznie 66% wizyt w sklepach to szybkie zakupy podyktowane pilną potrzebą oraz zakupy uzupełniające. Dokonywane są z reguły w najbliższych (i nie zawsze najtańszych!) sklepach osiedlowych.

Z kolei – jak pokazują badania firmy Nielsen Polska z 2016 roku – do najczęściej odwiedzanych sklepów należą dyskonty. W 2016 roku Polacy odwiedzali sklepy Biedronka, Lidl, Netto lub Aldi średnio 13 razy w miesiącu.

Kolejne miejsca zajmują:

- sklepy tradycyjne (osiedlowe) – 12 wizyt w miesiącu;
- sklepy convenience (Żabka, 1 Minute itp.) – 10 wizyt w miesiącu;
- supermarkety (Tesco, Carrefour, Stokrotka, Mila czy Dino) – 7 wizyt w miesiącu;
- hipermarkety (Auchan, E.Leclerc, Tesco Hipermarket, Carrefour Hipermarket) – 6 wizyt w miesiącu;
- sklepy na stacjach paliw – 3-4 wizyty w miesiącu.

Zobacz również: Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Badania Nielsena potwierdza raport „Smart Okazje”. Aż 47% respondentów deklaruje, że na zakupy spożywcze udaje się każdego dnia. Większe zakupy raz na tydzień bądź dwa tygodnie robi 22% osób, natomiast raz na miesiąc lub rzadziej produkty spożywcze kupuje jedynie 7% badanych. Wyraźnie widać więc, że idea większych i rzadszych zakupów jeszcze nie do końca przyjęła się wśród Polaków. Zdecydowanie wolimy częstsze wyprawy do sklepu i kupowanie aktualnie potrzebnych produktów.

Raport „Smart Okazje” potwierdza również, że Polacy najchętniej wybierają dyskonty (29%) i sklepy osiedlowe (34%). Co istotne – mimo że ponad połowa internautów deklaruje, że regularnie robi zakupy on-line, produkty spożywcze wciąż wolimy kupować w sklepach stacjonarnych.
Polacy kupują coraz więcej
O tym, że Polacy lubią robić zakupy świadczy również wyjątkowy wzrost sprzedaży w kategorii FMCG w 2016 roku oraz kontynuacja tego trendu w pierwszym kwartale 2017 roku. Jak pokazują badania Nielsen Polska – w ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował w miesiącach styczeń-kwiecień 2017 wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w kategorii artykułów spożywczych i +3,8% w kategorii produktów chemicznych. Polscy konsumenci wyprzedzili tym samym konsumentów z Finlandii, Niemiec, Francji, Danii czy Wielkiej Brytanii i uplasowali się powyżej średniej europejskiej. Widać więc, że Polacy są coraz bardziej skłonni do wydawania pieniędzy.

Nie oznacza to jednak, że nie przygotowujemy się do zakupów i dokonujemy ich w sposób lekkomyślny. Jak wynika z badania „Smart Okazje” aż 46% Polaków wyznacza sobie miesięczny budżet na zakupy. Co więcej – aż 54% ankietowanych przyznało również, że decyzję, co kupić, podejmuje jeszcze w domu. Polacy przed wyjściem do sklepu przeglądają bowiem gazetki promocyjne czy serwisy internetowe sklepów i przygotowują wstępną listę zakupów.

Zobacz: Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marketing sensoryczny - wpływ zmysłów na proces zakupowy

Impulsy zmysłowe odpowiadają nawet za 80% reakcji mózgu. Fakt ten wykorzystują marketerzy, na różne sposoby oddziałując na zmysły potencjalnych klientów. Takie działanie określane jest mianem marketingu sensorycznego. Na czym dokładnie polega i do jakiego stopnia można w ten sposób sterować samopoczuciem konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Instytuty badawcze regularnie monitorują trendy, za jakimi podążają Polacy. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia opłacalności nowych inwestycji oraz dynamiki rozwoju gospodarki. Ważne miejsce w portfolio badań zajmuje monitoring trendów konsumenckich, a więc tego, w jaki sposób i co kupują respondenci. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dotyczącym tego tematu.
Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.
Inteligentne centra handlowe – jak lokalizacja klientów wpływa na podnoszenie jakości usług

Nie tylko sklepy internetowe śledzą swoich klientów, by proponować im spersonalizowane promocje i przypominać o swojej ofercie. Coraz więcej centrów handlowych – również w Polsce – wdraża zaawansowane technologicznie rozwiązania, które pozwalają im zwiększać swoją konkurencyjność i lepiej dopasowywać usługi do potrzeb odwiedzających. Działania te często wykorzystują sieć Wi-Fi lub opierają się na idei tzw. internetu rzeczy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.