Polacy uwielbiają robić zakupy

Polacy uwielbiają robić zakupy

Opublikowany

Polacy robią zakupy niemal codziennie – wynika z raportu firmy Nielsen Polska. Wyniki te potwierdza również nasze badanie „Smart Okazje”. Co wpływa na taką postawę i jakie sklepy są odwiedzane najczęściej? Odpowiadamy.

Jak często i gdzie Polacy robią zakupy?
Europejczycy odwiedzają sklepy średnio 260 razy w roku. W przypadku Polaków liczba ta jest dużo wyższa – zakupy robimy bowiem niemal codziennie. Co ciekawe – według badań firmy Nielsen Polska z 2014 roku, łącznie 66% wizyt w sklepach to szybkie zakupy podyktowane pilną potrzebą oraz zakupy uzupełniające. Dokonywane są z reguły w najbliższych (i nie zawsze najtańszych!) sklepach osiedlowych.

Z kolei – jak pokazują badania firmy Nielsen Polska z 2016 roku – do najczęściej odwiedzanych sklepów należą dyskonty. W 2016 roku Polacy odwiedzali sklepy Biedronka, Lidl, Netto lub Aldi średnio 13 razy w miesiącu.

Kolejne miejsca zajmują:

- sklepy tradycyjne (osiedlowe) – 12 wizyt w miesiącu;
- sklepy convenience (Żabka, 1 Minute itp.) – 10 wizyt w miesiącu;
- supermarkety (Tesco, Carrefour, Stokrotka, Mila czy Dino) – 7 wizyt w miesiącu;
- hipermarkety (Auchan, E.Leclerc, Tesco Hipermarket, Carrefour Hipermarket) – 6 wizyt w miesiącu;
- sklepy na stacjach paliw – 3-4 wizyty w miesiącu.

Zobacz również: Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Badania Nielsena potwierdza raport „Smart Okazje”. Aż 47% respondentów deklaruje, że na zakupy spożywcze udaje się każdego dnia. Większe zakupy raz na tydzień bądź dwa tygodnie robi 22% osób, natomiast raz na miesiąc lub rzadziej produkty spożywcze kupuje jedynie 7% badanych. Wyraźnie widać więc, że idea większych i rzadszych zakupów jeszcze nie do końca przyjęła się wśród Polaków. Zdecydowanie wolimy częstsze wyprawy do sklepu i kupowanie aktualnie potrzebnych produktów.

Raport „Smart Okazje” potwierdza również, że Polacy najchętniej wybierają dyskonty (29%) i sklepy osiedlowe (34%). Co istotne – mimo że ponad połowa internautów deklaruje, że regularnie robi zakupy on-line, produkty spożywcze wciąż wolimy kupować w sklepach stacjonarnych.
Polacy kupują coraz więcej
O tym, że Polacy lubią robić zakupy świadczy również wyjątkowy wzrost sprzedaży w kategorii FMCG w 2016 roku oraz kontynuacja tego trendu w pierwszym kwartale 2017 roku. Jak pokazują badania Nielsen Polska – w ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował w miesiącach styczeń-kwiecień 2017 wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w kategorii artykułów spożywczych i +3,8% w kategorii produktów chemicznych. Polscy konsumenci wyprzedzili tym samym konsumentów z Finlandii, Niemiec, Francji, Danii czy Wielkiej Brytanii i uplasowali się powyżej średniej europejskiej. Widać więc, że Polacy są coraz bardziej skłonni do wydawania pieniędzy.

Nie oznacza to jednak, że nie przygotowujemy się do zakupów i dokonujemy ich w sposób lekkomyślny. Jak wynika z badania „Smart Okazje” aż 46% Polaków wyznacza sobie miesięczny budżet na zakupy. Co więcej – aż 54% ankietowanych przyznało również, że decyzję, co kupić, podejmuje jeszcze w domu. Polacy przed wyjściem do sklepu przeglądają bowiem gazetki promocyjne czy serwisy internetowe sklepów i przygotowują wstępną listę zakupów.

Zobacz: Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.