Polacy uwielbiają robić zakupy

Polacy uwielbiają robić zakupy

Opublikowany

Polacy robią zakupy niemal codziennie – wynika z raportu firmy Nielsen Polska. Wyniki te potwierdza również nasze badanie „Smart Okazje”. Co wpływa na taką postawę i jakie sklepy są odwiedzane najczęściej? Odpowiadamy.

Jak często i gdzie Polacy robią zakupy?
Europejczycy odwiedzają sklepy średnio 260 razy w roku. W przypadku Polaków liczba ta jest dużo wyższa – zakupy robimy bowiem niemal codziennie. Co ciekawe – według badań firmy Nielsen Polska z 2014 roku, łącznie 66% wizyt w sklepach to szybkie zakupy podyktowane pilną potrzebą oraz zakupy uzupełniające. Dokonywane są z reguły w najbliższych (i nie zawsze najtańszych!) sklepach osiedlowych.

Z kolei – jak pokazują badania firmy Nielsen Polska z 2016 roku – do najczęściej odwiedzanych sklepów należą dyskonty. W 2016 roku Polacy odwiedzali sklepy Biedronka, Lidl, Netto lub Aldi średnio 13 razy w miesiącu.

Kolejne miejsca zajmują:

- sklepy tradycyjne (osiedlowe) – 12 wizyt w miesiącu;
- sklepy convenience (Żabka, 1 Minute itp.) – 10 wizyt w miesiącu;
- supermarkety (Tesco, Carrefour, Stokrotka, Mila czy Dino) – 7 wizyt w miesiącu;
- hipermarkety (Auchan, E.Leclerc, Tesco Hipermarket, Carrefour Hipermarket) – 6 wizyt w miesiącu;
- sklepy na stacjach paliw – 3-4 wizyty w miesiącu.

Zobacz również: Dyskonty zmonopolizowały polski rynek FMCG?

Badania Nielsena potwierdza raport „Smart Okazje”. Aż 47% respondentów deklaruje, że na zakupy spożywcze udaje się każdego dnia. Większe zakupy raz na tydzień bądź dwa tygodnie robi 22% osób, natomiast raz na miesiąc lub rzadziej produkty spożywcze kupuje jedynie 7% badanych. Wyraźnie widać więc, że idea większych i rzadszych zakupów jeszcze nie do końca przyjęła się wśród Polaków. Zdecydowanie wolimy częstsze wyprawy do sklepu i kupowanie aktualnie potrzebnych produktów.

Raport „Smart Okazje” potwierdza również, że Polacy najchętniej wybierają dyskonty (29%) i sklepy osiedlowe (34%). Co istotne – mimo że ponad połowa internautów deklaruje, że regularnie robi zakupy on-line, produkty spożywcze wciąż wolimy kupować w sklepach stacjonarnych.
Polacy kupują coraz więcej
O tym, że Polacy lubią robić zakupy świadczy również wyjątkowy wzrost sprzedaży w kategorii FMCG w 2016 roku oraz kontynuacja tego trendu w pierwszym kwartale 2017 roku. Jak pokazują badania Nielsen Polska – w ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował w miesiącach styczeń-kwiecień 2017 wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w kategorii artykułów spożywczych i +3,8% w kategorii produktów chemicznych. Polscy konsumenci wyprzedzili tym samym konsumentów z Finlandii, Niemiec, Francji, Danii czy Wielkiej Brytanii i uplasowali się powyżej średniej europejskiej. Widać więc, że Polacy są coraz bardziej skłonni do wydawania pieniędzy.

Nie oznacza to jednak, że nie przygotowujemy się do zakupów i dokonujemy ich w sposób lekkomyślny. Jak wynika z badania „Smart Okazje” aż 46% Polaków wyznacza sobie miesięczny budżet na zakupy. Co więcej – aż 54% ankietowanych przyznało również, że decyzję, co kupić, podejmuje jeszcze w domu. Polacy przed wyjściem do sklepu przeglądają bowiem gazetki promocyjne czy serwisy internetowe sklepów i przygotowują wstępną listę zakupów.

Zobacz: Jak Polacy przygotowują się do zakupów?

Udostępnij

Powiązane artykuły
Rośnie popularność polskich produktów

temu

17% Polaków bierze pod uwagę kraj pochodzenia produktu – wynika z raportu „Smart Okazje”. Wszystko wskazuje więc na to, że coraz powszechniejsza staje się postawa, którą można określić jako patriotyzm konsumencki.
Narzędzia ułatwiające zakupy

temu

Robienie zakupów nigdy nie było łatwiejsze – dziś kupować można niemal w każdej chwili i z każdego miejsca. Ograniczenia geograficzne w dobie urządzeń mobilnych i transportu międzynarodowego również nie mają już znaczenia. Na łatwość dokonywania zakupów wpływają także różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają efektywniej planować wydatki i śledzić okazje. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.
Kierunek Ekologia

temu

Dbałość o środowisko naturalne, w obliczu globalnych zmian klimatycznych czy rosnącej produkcji śmieci, to już nie tylko moda, lecz przede wszystkim konieczność. Ekologia wkracza do niemal każdej dziedziny życia. Proekologiczne rozwiązania są stosowane w gospodarstwach domowych (najprostszy przykład – segregacja śmieci), biurach (dystrybutory wody zamiast dostaw wody butelkowanej), coraz częściej pojawiają się także w placówkach handlowych. Sprawdź, jak sklepy promują troskę o środowisko!
Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

temu

Aż 74% Polaków regularnie korzysta z promocji i śledzi okazje zakupowe – wynika z raportu Smart Okazje. Okazuje się jednak, że nie ogranicza się to jedynie do poszukiwania okazji bezpośrednio w sklepach. Klienci chętnie przeglądają gazetki promocyjne, odwiedzają strony internetowe sklepów, a także… oczekują, że będą otrzymywać informacje na temat interesujących ich rabatów.

Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.