Kim jest polski smart shopper?

Kim jest polski smart shopper?

Opublikowany

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Jeszcze kilka lat temu sprytne zakupy były równoznaczne z zakupami tanimi oraz z korzystaniem z promocji i rabatów. Często wiązały się z odwiedzaniem kilku sklepów w celu „złowienia” najlepszych promocji. Dziś smart shopping to jednak znacznie więcej.
Nowoczesny smart shopping po polsku
Jak wynika z badania „Smart Okazje”, dla Polaków najważniejsze czynniki decydujące o miejscu dokonywania zakupów to m.in.:

- cena – 30%;
- jakość produktów – 26%;
- lokalizacja – 21%;
- szerokość asortymentu – 21%;
- programy lojalnościowe – 20%;
- godziny otwarcia – 20%;
- specjalne oferty – 18%;
- pomocny personel – 17%.

Polacy poszukują więc kompromisu pomiędzy ceną, a jakością. Co istotne – badanie TNS Shopper DNA 2016 pokazuje, że co 10 osoba w czasie zakupów spożywczych w sklepach stacjonarnych zwraca uwagę na skład produktu (deklaruje to też aż 33% klientów kupujących on-line!).

Warto zwrócić uwagę również na fakt, że polscy konsumenci coraz większą uwagę zwracają na udogodnienia (godziny otwarcia, dostępność parkingu itp.) oraz jakość obsługi. Liczy się dla nich bowiem nie tylko to, co kupują, lecz także to, jak przebiega proces zakupowy. Nowoczesny smart shopper zwraca więc także uwagę na to, by jego zakupy były komfortowe, szybkie i sprawne. Z tego też powodu… coraz częściej kupuje przez internet (także produkty spożywcze – więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule).
Narzędzia smart shoppera
Polski smart shopper korzysta także z narzędzi, które ułatwiają mu wyszukiwanie najatrakcyjniejszych okazji i najwygodniejszych sposobów dokonywania zakupów. Jak wynika z badania „Smart Okazje”:

- 44% badanych przegląda gazetki promocyjne w różnych formach;
- 24% ankietowanych należy do jakiegoś programu lojalnościowego (wśród konsumentów mobilnych wskaźnik ten sięga 40%);
- 23%  osób korzysta z serwisów i aplikacji z kuponami rabatowymi.

Co ciekawe – aż 80% konsumentów chce, by informowano ich (e-mailowo, SMS-owo lub poprzez fanpage) o aktualnych promocjach.
Jak zmienił się smart shopping?
Wciąż niezwykle istotna pozostaje cena produktów – aż 43% osób deklaruje bowiem, że regularnie korzysta z różnego rodzaju promocji i aktywnie ich poszukuje (wykorzystując zaawansowane narzędzia). Coraz ważniejsze staje się jednak traktowanie zakupów jako pozytywnego doświadczenia. Konsumenci szukają więc sposobu na tanie i wygodne kupowanie jakościowych produktów. Mają jednocześnie coraz więcej oczekiwań wobec sieci handlowych.

Smart shopper niezmiennie pozostaje jednak najbardziej wartościowym typem klienta. Dzięki swojej zaangażowanej postawie staje się bowiem doskonałym testerem nowych rozwiązań.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.
Złoto, srebro i brąz dla Interii!

temu

Uprzejmie informujemy, że według lipcowych badań Gemius/PBI zajęliśmy całe podium.
Użytkownicy serwisów gazetkowych online są smart!

temu

Umiejętność robienia sprytnych zakupów – to cecha, która charakteryzuje grupę konsumentów określanych jako „smart shoppers”. Czym są „sprytne zakupy”? To zakupy pozbawione impulsywnych wyborów i nieprzemyślanych decyzji. Smart shopper porównuje, analizuje i wybiera najlepszą ofertę. Wie, gdzie szukać i jakie narzędzia wykorzystywać, by dokonać najlepszego wyboru, nie tracąc przy tym czasu na szukanie najlepszej oferty. Gdzie można spotkać smart shopper’a? W serwisie gazetkowym online.
Młodzi konsumenci – charakterystyka

temu

Młodzi konsumenci – z pokolenia Z (urodzeni pod koniec lat 90.) i Y (urodzeni na przełomie lat 80. i 90.) mają zupełnie inne zwyczaje zakupowe niż osoby w wieku powyżej 30 lat. Stanowią jednocześnie bardzo istotną siłę nabywczą – nie tylko sami przeznaczają relatywnie duże sumy na zakupy, lecz także mają wpływ na decyzje rodziców. Dlatego też skuteczne dotarcie do najmłodszej grupy klientów jest tak istotne dla marketerów.

Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Instytuty badawcze regularnie monitorują trendy, za jakimi podążają Polacy. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia opłacalności nowych inwestycji oraz dynamiki rozwoju gospodarki. Ważne miejsce w portfolio badań zajmuje monitoring trendów konsumenckich, a więc tego, w jaki sposób i co kupują respondenci. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dotyczącym tego tematu.