Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Opublikowany

Instytuty badawcze regularnie monitorują trendy, za jakimi podążają Polacy. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia opłacalności nowych inwestycji oraz dynamiki rozwoju gospodarki. Ważne miejsce w portfolio badań zajmuje monitoring trendów konsumenckich, a więc tego, w jaki sposób i co kupują respondenci. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dotyczącym tego tematu.

Wśród globalnych trendów na prowadzenie wysuwa się antysystemowość i zainteresowanie nowymi technologiami. Polacy chcą być traktowani indywidualnie i zwracają się ku spersonalizowanym usługom oraz produktom, które nie są wyrabiane masowo. Coraz chętniej korzystają z nowinek technologicznych, w tym przede wszystkim z nowoczesnych urządzeń mobilnych. Postawy te mają bezpośredni wpływ na zwyczaje zakupowe. Nie są to jednak jedyne trendy konsumenckie, jakie można zaobserwować.
Trendy konsumenckie okiem Instytutu ARC Rynek i Opinia
Zgodnie z badaniem Instytutu ARC Rynek i Opinia do najdynamiczniejszych trendów związanych z zakupami można zaliczyć:

- kupowanie ubrań i akcesoriów od rzemieślników – aż o 25% respondentów chce w przyszłości kupować więcej przedmiotów wyrabianych ręcznie;
- kupowanie produktów spożywczych przez internet – w tej chwili regularnie robi to mniej niż 10% Polaków, jednak aż 12% z nich chce wdrożyć ten zwyczaj;
- wydawanie więcej w sklepach internetowych – aż 9% respondentów planuje kupować więcej on-line;
- kupowanie żywności ekologicznej – 9% ankietowanych deklaruje, że będzie bardziej zwracać uwagę na pochodzenie, skład i sposób produkcji kupowanej przez siebie żywności.
Döhler Polska – 6 trendów konsumenckich
Przedstawiciele firmy Döhler Polska wyróżniają z kolei 6 najważniejszych trendów, które kształtują (i będą kształtować) zachowania konsumentów. Są to:

- Naturalność i ekologiczność – konsumenci szukają produktów z atrakcyjnym, jak najbardziej naturalnym składem. Chcą wiedzieć, skąd pochodzi kupowane przez nich mięso czy warzywa. Zwracają uwagę na wpływ procesu produkcyjnego na środowisko oraz na społeczną odpowiedzialność producenta. Co istotne – również z badań firmy E.Leclerc wynika, że Polacy coraz chętniej kupują żywność tradycyjną i regionalną. Twierdzą, że smakuje lepiej. Chcą być również świadomi tego, co jedzą, dlatego poszukują produktów mało przetworzonych, pozbawionych konserwantów i sztucznych ulepszaczy oraz pochodzących od lokalnych dostawców. Chętnie robią więc zakupy na bazarkach czy u "zaprzyjaźnionego" wytwórcy, wspierając tym samym polską gospodarkę.

- Prozdrowotność – współcześni konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak żywność wpływa na stan ich zdrowia. Dlatego też producenci wprowadzają na rynek kolejne produkty przeznaczone do grup odbiorców, którzy z diety eliminują gluten, cukier czy laktozę.

- odbieranie produktów wszystkimi zmysłami (tzw. Multisensory Experience) –  konsumenci poszukują nowych formuł produktów, które wprowadzają innowacje nie tylko w zakresie smaku, lecz także zapachu czy tekstury.

- Indywidualizacja – konsumenci odwracają się od produktów wytwarzanych masowo na rzecz unikalnych artykułów, tworzonych często przez rzemieślników.

- Cyfryzacja i digitalizacja – świat on-line i off-line przenikają się. Coraz więcej osób robi zakupy przez internet, a w dobie popularności mediów społecznościowych - również bezpośrednio oddziałuje na marki i ich produkty.

- Convenience – wciąż popularne są gotowe zupy, sałatki, koktajle itp. Konsumenci szukają produktów szybkich i łatwych do przygotowania, chcą bowiem oszczędzać czas nie tylko podczas zakupów, lecz także w czasie jedzenia i gotowania.

Widać również, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe śledzą trendy konsumenckie i szybko na nie reagują. Stąd właśnie coraz szersza oferta piw rzemieślniczych na sklepowych półkach czy pojawianie się kolejnych miejsc, w których są organizowane tzw. targi śniadaniowe.

Udostępnij

Marketing sensoryczny - wpływ zmysłów na proces zakupowy

Impulsy zmysłowe odpowiadają nawet za 80% reakcji mózgu. Fakt ten wykorzystują marketerzy, na różne sposoby oddziałując na zmysły potencjalnych klientów. Takie działanie określane jest mianem marketingu sensorycznego. Na czym dokładnie polega i do jakiego stopnia można w ten sposób sterować samopoczuciem konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.