Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Najnowsze trendy konsumenckie – w jakim kierunku zmierzają nasze zakupy?

Opublikowany

Instytuty badawcze regularnie monitorują trendy, za jakimi podążają Polacy. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia opłacalności nowych inwestycji oraz dynamiki rozwoju gospodarki. Ważne miejsce w portfolio badań zajmuje monitoring trendów konsumenckich, a więc tego, w jaki sposób i co kupują respondenci. Przyjrzyjmy się najnowszym raportom dotyczącym tego tematu.

Wśród globalnych trendów na prowadzenie wysuwa się antysystemowość i zainteresowanie nowymi technologiami. Polacy chcą być traktowani indywidualnie i zwracają się ku spersonalizowanym usługom oraz produktom, które nie są wyrabiane masowo. Coraz chętniej korzystają z nowinek technologicznych, w tym przede wszystkim z nowoczesnych urządzeń mobilnych. Postawy te mają bezpośredni wpływ na zwyczaje zakupowe. Nie są to jednak jedyne trendy konsumenckie, jakie można zaobserwować.
Trendy konsumenckie okiem Instytutu ARC Rynek i Opinia
Zgodnie z badaniem Instytutu ARC Rynek i Opinia do najdynamiczniejszych trendów związanych z zakupami można zaliczyć:

- kupowanie ubrań i akcesoriów od rzemieślników – aż o 25% respondentów chce w przyszłości kupować więcej przedmiotów wyrabianych ręcznie;
- kupowanie produktów spożywczych przez internet – w tej chwili regularnie robi to mniej niż 10% Polaków, jednak aż 12% z nich chce wdrożyć ten zwyczaj;
- wydawanie więcej w sklepach internetowych – aż 9% respondentów planuje kupować więcej on-line;
- kupowanie żywności ekologicznej – 9% ankietowanych deklaruje, że będzie bardziej zwracać uwagę na pochodzenie, skład i sposób produkcji kupowanej przez siebie żywności.
Döhler Polska – 6 trendów konsumenckich
Przedstawiciele firmy Döhler Polska wyróżniają z kolei 6 najważniejszych trendów, które kształtują (i będą kształtować) zachowania konsumentów. Są to:

- Naturalność i ekologiczność – konsumenci szukają produktów z atrakcyjnym, jak najbardziej naturalnym składem. Chcą wiedzieć, skąd pochodzi kupowane przez nich mięso czy warzywa. Zwracają uwagę na wpływ procesu produkcyjnego na środowisko oraz na społeczną odpowiedzialność producenta. Co istotne – również z badań firmy E.Leclerc wynika, że Polacy coraz chętniej kupują żywność tradycyjną i regionalną. Twierdzą, że smakuje lepiej. Chcą być również świadomi tego, co jedzą, dlatego poszukują produktów mało przetworzonych, pozbawionych konserwantów i sztucznych ulepszaczy oraz pochodzących od lokalnych dostawców. Chętnie robią więc zakupy na bazarkach czy u "zaprzyjaźnionego" wytwórcy, wspierając tym samym polską gospodarkę.

- Prozdrowotność – współcześni konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak żywność wpływa na stan ich zdrowia. Dlatego też producenci wprowadzają na rynek kolejne produkty przeznaczone do grup odbiorców, którzy z diety eliminują gluten, cukier czy laktozę.

- odbieranie produktów wszystkimi zmysłami (tzw. Multisensory Experience) –  konsumenci poszukują nowych formuł produktów, które wprowadzają innowacje nie tylko w zakresie smaku, lecz także zapachu czy tekstury.

- Indywidualizacja – konsumenci odwracają się od produktów wytwarzanych masowo na rzecz unikalnych artykułów, tworzonych często przez rzemieślników.

- Cyfryzacja i digitalizacja – świat on-line i off-line przenikają się. Coraz więcej osób robi zakupy przez internet, a w dobie popularności mediów społecznościowych - również bezpośrednio oddziałuje na marki i ich produkty.

- Convenience – wciąż popularne są gotowe zupy, sałatki, koktajle itp. Konsumenci szukają produktów szybkich i łatwych do przygotowania, chcą bowiem oszczędzać czas nie tylko podczas zakupów, lecz także w czasie jedzenia i gotowania.

Widać również, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe śledzą trendy konsumenckie i szybko na nie reagują. Stąd właśnie coraz szersza oferta piw rzemieślniczych na sklepowych półkach czy pojawianie się kolejnych miejsc, w których są organizowane tzw. targi śniadaniowe.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.
Złoto, srebro i brąz dla Interii!

temu

Uprzejmie informujemy, że według lipcowych badań Gemius/PBI zajęliśmy całe podium.
Użytkownicy serwisów gazetkowych online są smart!

temu

Umiejętność robienia sprytnych zakupów – to cecha, która charakteryzuje grupę konsumentów określanych jako „smart shoppers”. Czym są „sprytne zakupy”? To zakupy pozbawione impulsywnych wyborów i nieprzemyślanych decyzji. Smart shopper porównuje, analizuje i wybiera najlepszą ofertę. Wie, gdzie szukać i jakie narzędzia wykorzystywać, by dokonać najlepszego wyboru, nie tracąc przy tym czasu na szukanie najlepszej oferty. Gdzie można spotkać smart shopper’a? W serwisie gazetkowym online.
Młodzi konsumenci – charakterystyka

temu

Młodzi konsumenci – z pokolenia Z (urodzeni pod koniec lat 90.) i Y (urodzeni na przełomie lat 80. i 90.) mają zupełnie inne zwyczaje zakupowe niż osoby w wieku powyżej 30 lat. Stanowią jednocześnie bardzo istotną siłę nabywczą – nie tylko sami przeznaczają relatywnie duże sumy na zakupy, lecz także mają wpływ na decyzje rodziców. Dlatego też skuteczne dotarcie do najmłodszej grupy klientów jest tak istotne dla marketerów.

Marketing sensoryczny - wpływ zmysłów na proces zakupowy

Impulsy zmysłowe odpowiadają nawet za 80% reakcji mózgu. Fakt ten wykorzystują marketerzy, na różne sposoby oddziałując na zmysły potencjalnych klientów. Takie działanie określane jest mianem marketingu sensorycznego. Na czym dokładnie polega i do jakiego stopnia można w ten sposób sterować samopoczuciem konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.