Back to school - zwyczaje zakupowe rodziców

Back to school - zwyczaje zakupowe rodziców

Opublikowany

Są takie momenty w roku, do których musimy się przygotować wcześniej. Wśród nich możemy wymienić zakupy sezonowe, takie jak np. zakup opon zimowych czy odświeżenie ogrodu na wiosnę. O wcześniejszych przygotowaniach doskonale wiedzą rodzicie posiadający dzieci w wieku szkolnym. Planowanie zakupów, preferowane promocje i zwyczaje zakupowe są inne w przypadku osób, które mieszkają w pojedynkę lub nie posiadają dzieci, niż w przypadku rodziców.

Miejsca i urządzenia zakupowe
Rodzice częściej niż osoby bezdzietne robią codzienne zakupy w dyskontach, takich jak Biedronka czy Lidl (37%). Częściej także ważną kwestią podczas zakupów jest dla nich cena (37%). Nie ma się czemu dziwić – w końcu w ich domach przy stole zasiada więcej osób. Osoby posiadające dzieci znacznie częściej podczas poszukiwań informacji o konkretnych produktach czy usługach wykorzystują laptop (38% w porównaniu do 26% ogółu Polaków) czy tablet (22% i 15%).
wyk.1..png
Co ciekawe, równie często co z laptopa, kupują w sieci za pomocą smartfona (35%), ten drugi wykorzystywany jest jedynie przez 26% konsumentów ogólnie, preferują oni zakupy za pośrednictwem laptopa (38%). Rodzice są również bardzo aktywni w kwestii zakupów internetowych. Aż jedna piąta z nich, robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu!
Okazje zakupowe
Aż 49% rodziców korzysta z okazji zakupowych. Takich promocji przede wszystkim szukają w przypadku zakupów ubrań (18%) czy produktów z kategorii agd/rtv i turystyki (po 17%). Jakość jest najważniejszym czynnikiem jaki biorą uwagę przed zakupem (34%). Osoby posiadające dzieci najchętniej skuszą się na promocję polegającą na zakupie dwóch produktów w cenie jednego (50%). Jakie promocje są najatrakcyjniejsze w przypadku konkretnych, bardzo popularnych kategorii zakupowych? Poniżej przedstawiamy kilka z nich: W przypadku kategorii DOM, w skład której wchodzą meble, wyposażenie i wystrój wnętrz, produkty DIY (zrób to sam) – najczęściej rodzice skuszą się na sezonowe/tematyczne okazje i wyprzedaże 28%. Do konkretnych okresów w roku muszą oni przygotować nie tylko siebie, ale też swoje pociechy.
Przejdźmy teraz do elektroniki. W tej kategorii rodzice uznają zniżki związane z programem lojalnościowych i zniżki za zakupy od określonej kwoty za najbardziej atrakcyjne (25%). W kwestii produktów z kategorii Zdrowie/Uroda najatrakcyjniejsze okazały się promocje typu 2 produkty w cenie jednego (33%).
wyk.2..png
Jakie promocje?
Osoby posiadające dzieci są też bardziej podatni na trochę niższe promocje. Ogół konsumentów zachęcony do zakupów będzie najczęściej dopiero w przypadku zniżek 50%+. Natomiast rodzice udadzą się do sklepu stacjonarnego zamiast zrobić zakupy online, gdy napotkają promocję 20-30% (25%) lub udadzą się do sklepu znacznie oddalonego od ich miejsca zamieszkania (20%). Darmowa dostawa jest dla rodziców ważnym czynnikiem jaki biorą pod uwagę, gdy analizują promocyjną ofertę (30%).
Osoby posiadające dzieci nie planują zakupów zawsze z wyprzedzeniem. 50% z nich podejmuje decyzje o zakupie dopiero gdy zobaczą dany produkt i uznają, że go chcą. Jeśli już korzystają z list zakupowych najczęściej są to te tradycyjne, papierowe (21%).
Budżet i planowane zakupów
58% polskich rodziców planuje comiesięczny budżet, jednak tylko 17% udaję się go trzymać i nie przekraczać. Planując budżet biorą oni pod uwagę przede wszystkim rachunki (30%), dojazdy do pracy/paliwo (27%) oraz prezenty dla bliskich osób (23%).

Oprócz oczywistych wcześniejszych przygotowań do nowego roku szkolnego, rodzice specjalnie szykują zakupy związane z zakupami (26%), remontów/przeprowadzek, ważnych uroczystości, lub urodzin bliskiej osoby (po 24%). 40% rodziców oczekuje na wyprzedaże sklepowe, zazwyczaj są w stanie czekać na nie do kilku tygodniu (41%), ale aż 21% z nich może wstrzymać się z zakupem kilka miesięcy lub nawet dłużej!

34% osób posiadających dzieci aktywnie poszukuje okazji zakupowych. Skąd dowiadują się o aktualnych promocjach? Najczęściej z porównywarek cenowych (28%) oraz serwisów z gazetkami online, takich jak Okazjum lub Promocyjni (26%).
Gazetki promocyjne
Gazetki promocyjne są bardzo popularne wśród osób posiadających dzieci. Korzysta z nich aż 48% z nich. Nadal najpopularniejsze są te tradycyjne, drukowane gazetki sklepowe, jednak aż 24% korzysta z gazetek promocyjnych online, a 32% korzysta zarówno z gazetek tradycyjnych jak i tych internetowych. 39% osób korzystających z gazetek drukowanych zadeklarowało także, że pomimo, iż je otrzymuje często nawet do nich nie zagląda.
Rodzice korzystający z gazetek online najczęściej wtedy, gdy planują oni swoje zakupy (35%). W opinii 44% rodziców takie internetowe gazetki są nowoczesnych rozwiązaniem, a najistotniejszą ich zaletą jest fakt, że można swobodnie porównywać ceny produktów i różnych promocji (23%).

Tekst powstał na bazie danych z raportu "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków 2017", organizowanego przez AdRetail.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Polacy najbardziej doceniają promocje w kategoriach Zdrowie i Uroda

temu

Z danych, prezentowanych w raporcie „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, wynika, że klienci oceniają ogólnodostępne promocje na mocną 4, w skali od 0 do 5. Ponadto, badanie zrealizowane na zlecenie Sieci AdRetail, wykazało, że najwyżej notowane są okazje w segmencie Zdrowie/Uroda. Zyskały one 3,91 punktów. Produkty Spożywcze na poziomie 3,81 i Elektronika z wartością 3,79 zdobyły średnie wyniki pod względem organizowanych akcji promocyjnych. Natomiast najsłabiej wypadła kategoria Dom. Respondenci przyznali jej ocenę 3,7.
Adretail na konferencji InternetBeta 2017

temu

Zapraszamy na prelekcję "Smart Shopper – konsument w realiach współczesnej technologii", której będzie można wysłuchać w czasie konferencji InternetBeta 2017. Konferencja odbędzie się w dniach 13-15 września w Centrum Turystyki i Rekreacji WSIIZ pod Rzeszowem.
Jak będą wyglądać zakupy przyszłości?

temu

W lutym 2017 roku Tesco prowadziło do swoich sklepów innowację znaną z rynku zachodniego – usługę Scan&Buy. Na razie dostępna jest w trzech placówkach w Krakowie, Poznaniu i Łodzi. Na czym polega i jakie są jej zalety? Jakich innych nowoczesnych rozwiązań możemy spodziewać się w przyszłości? Sprawdziliśmy.
W mobile’u tkwi siła!

temu

Żyjemy w dekadzie mobile’u – to pewne. Od lat specjaliści od marketingu internetowego szumnie wieszczą, że ruch mobilny zdominuje ten z urządzeń stacjonarnych. W rzeczywistości stale dzieje się to na naszych oczach. W czerwcu 2016 roku po raz pierwszy w historii liczba użytkowników internetu mobilnego w Polsce była wyższa niż stacjonarnego. Z kolei w czerwcu 2017 sieć Adretail zanotowała swój ogromny „mobilny sukces”.

Komunikacja z klientem w dobie nowych technologii

Klienci mają coraz wyższe oczekiwania wobec sklepowej obsługi. Możliwość napisania e-maila czy zadzwonienia na infolinię to często zbyt mało. Skoro klient może dokonać zakupu o każdej porze i z każdego miejsca, to chce, by również jego problemy były rozwiązywane w ten sam sposób – szybko, mobilnie i… innowacyjnie. Dlatego coraz więcej podmiotów handlowych do kontaktu z klientem używa zaawansowanych rozwiązań technologicznych.