Back to school - zwyczaje zakupowe rodziców

Back to school - zwyczaje zakupowe rodziców

Opublikowany

Są takie momenty w roku, do których musimy się przygotować wcześniej. Wśród nich możemy wymienić zakupy sezonowe, takie jak np. zakup opon zimowych czy odświeżenie ogrodu na wiosnę. O wcześniejszych przygotowaniach doskonale wiedzą rodzicie posiadający dzieci w wieku szkolnym. Planowanie zakupów, preferowane promocje i zwyczaje zakupowe są inne w przypadku osób, które mieszkają w pojedynkę lub nie posiadają dzieci, niż w przypadku rodziców.

Miejsca i urządzenia zakupowe
Rodzice częściej niż osoby bezdzietne robią codzienne zakupy w dyskontach, takich jak Biedronka czy Lidl (37%). Częściej także ważną kwestią podczas zakupów jest dla nich cena (37%). Nie ma się czemu dziwić – w końcu w ich domach przy stole zasiada więcej osób. Osoby posiadające dzieci znacznie częściej podczas poszukiwań informacji o konkretnych produktach czy usługach wykorzystują laptop (38% w porównaniu do 26% ogółu Polaków) czy tablet (22% i 15%).
wyk.1..png
Co ciekawe, równie często co z laptopa, kupują w sieci za pomocą smartfona (35%), ten drugi wykorzystywany jest jedynie przez 26% konsumentów ogólnie, preferują oni zakupy za pośrednictwem laptopa (38%). Rodzice są również bardzo aktywni w kwestii zakupów internetowych. Aż jedna piąta z nich, robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu!
Okazje zakupowe
Aż 49% rodziców korzysta z okazji zakupowych. Takich promocji przede wszystkim szukają w przypadku zakupów ubrań (18%) czy produktów z kategorii agd/rtv i turystyki (po 17%). Jakość jest najważniejszym czynnikiem jaki biorą uwagę przed zakupem (34%). Osoby posiadające dzieci najchętniej skuszą się na promocję polegającą na zakupie dwóch produktów w cenie jednego (50%). Jakie promocje są najatrakcyjniejsze w przypadku konkretnych, bardzo popularnych kategorii zakupowych? Poniżej przedstawiamy kilka z nich: W przypadku kategorii DOM, w skład której wchodzą meble, wyposażenie i wystrój wnętrz, produkty DIY (zrób to sam) – najczęściej rodzice skuszą się na sezonowe/tematyczne okazje i wyprzedaże 28%. Do konkretnych okresów w roku muszą oni przygotować nie tylko siebie, ale też swoje pociechy.
Przejdźmy teraz do elektroniki. W tej kategorii rodzice uznają zniżki związane z programem lojalnościowych i zniżki za zakupy od określonej kwoty za najbardziej atrakcyjne (25%). W kwestii produktów z kategorii Zdrowie/Uroda najatrakcyjniejsze okazały się promocje typu 2 produkty w cenie jednego (33%).
wyk.2..png
Jakie promocje?
Osoby posiadające dzieci są też bardziej podatni na trochę niższe promocje. Ogół konsumentów zachęcony do zakupów będzie najczęściej dopiero w przypadku zniżek 50%+. Natomiast rodzice udadzą się do sklepu stacjonarnego zamiast zrobić zakupy online, gdy napotkają promocję 20-30% (25%) lub udadzą się do sklepu znacznie oddalonego od ich miejsca zamieszkania (20%). Darmowa dostawa jest dla rodziców ważnym czynnikiem jaki biorą pod uwagę, gdy analizują promocyjną ofertę (30%).
Osoby posiadające dzieci nie planują zakupów zawsze z wyprzedzeniem. 50% z nich podejmuje decyzje o zakupie dopiero gdy zobaczą dany produkt i uznają, że go chcą. Jeśli już korzystają z list zakupowych najczęściej są to te tradycyjne, papierowe (21%).
Budżet i planowane zakupów
58% polskich rodziców planuje comiesięczny budżet, jednak tylko 17% udaję się go trzymać i nie przekraczać. Planując budżet biorą oni pod uwagę przede wszystkim rachunki (30%), dojazdy do pracy/paliwo (27%) oraz prezenty dla bliskich osób (23%).

Oprócz oczywistych wcześniejszych przygotowań do nowego roku szkolnego, rodzice specjalnie szykują zakupy związane z zakupami (26%), remontów/przeprowadzek, ważnych uroczystości, lub urodzin bliskiej osoby (po 24%). 40% rodziców oczekuje na wyprzedaże sklepowe, zazwyczaj są w stanie czekać na nie do kilku tygodniu (41%), ale aż 21% z nich może wstrzymać się z zakupem kilka miesięcy lub nawet dłużej!

34% osób posiadających dzieci aktywnie poszukuje okazji zakupowych. Skąd dowiadują się o aktualnych promocjach? Najczęściej z porównywarek cenowych (28%) oraz serwisów z gazetkami online, takich jak Okazjum lub Promocyjni (26%).
Gazetki promocyjne
Gazetki promocyjne są bardzo popularne wśród osób posiadających dzieci. Korzysta z nich aż 48% z nich. Nadal najpopularniejsze są te tradycyjne, drukowane gazetki sklepowe, jednak aż 24% korzysta z gazetek promocyjnych online, a 32% korzysta zarówno z gazetek tradycyjnych jak i tych internetowych. 39% osób korzystających z gazetek drukowanych zadeklarowało także, że pomimo, iż je otrzymuje często nawet do nich nie zagląda.
Rodzice korzystający z gazetek online najczęściej wtedy, gdy planują oni swoje zakupy (35%). W opinii 44% rodziców takie internetowe gazetki są nowoczesnych rozwiązaniem, a najistotniejszą ich zaletą jest fakt, że można swobodnie porównywać ceny produktów i różnych promocji (23%).

Tekst powstał na bazie danych z raportu "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków 2017", organizowanego przez AdRetail.

Udostępnij

Komunikacja z klientem w dobie nowych technologii

Klienci mają coraz wyższe oczekiwania wobec sklepowej obsługi. Możliwość napisania e-maila czy zadzwonienia na infolinię to często zbyt mało. Skoro klient może dokonać zakupu o każdej porze i z każdego miejsca, to chce, by również jego problemy były rozwiązywane w ten sam sposób – szybko, mobilnie i… innowacyjnie. Dlatego coraz więcej podmiotów handlowych do kontaktu z klientem używa zaawansowanych rozwiązań technologicznych.