Młodzi konsumenci – charakterystyka

Młodzi konsumenci – charakterystyka

Opublikowany

Młodzi konsumenci – z pokolenia Z (urodzeni pod koniec lat 90.) i Y (urodzeni na przełomie lat 80. i 90.) mają zupełnie inne zwyczaje zakupowe niż osoby w wieku powyżej 30 lat. Stanowią jednocześnie bardzo istotną siłę nabywczą – nie tylko sami przeznaczają relatywnie duże sumy na zakupy, lecz także mają wpływ na decyzje rodziców. Dlatego też skuteczne dotarcie do najmłodszej grupy klientów jest tak istotne dla marketerów.

Milennialsi i osoby z pokolenia Z to tzw. digital natives – ich rzeczywistość zostaje kształtowana przez internet i nowe technologie. Dużą wagę przywiązują do jakości produktów i pozytywnego doświadczenia, mniejszą – do samego faktu posiadania. Cenią przedmioty spersonalizowane, a jednocześnie podążają za modą. Wychowali się w czasach wolnego rynku, łatwe i wygodne dokonywanie zakupów oraz poszukiwanie nowinek jest więc dla nich zupełnie naturalne.
Digital natives na zakupach
Młodzi konsumenci wiele swoich aktywności opierają o nowe technologie i internet. Dotyczy to również dokonywania zakupów. Najmłodsza grupa konsumentów bardzo często kupuje bowiem on-line – osoby pomiędzy 15 a 24 rokiem życia stanowią aż 30% e-klientów. Cenią bowiem szybkość i wygodę e-zakupów.

W sieci poszukują także informacji o produktach i usługach oraz dzielą się opiniami dotyczącym wybranych przedmiotów – nawet jeśli dany artykuł nabywają ostatecznie w sklepie stacjonarnym.

Zdarza się również, że młodzi konsumenci za pomocą internetu kontaktują się z producentami i sprzedawcami, zgłaszając im swoje uwagi i sugerując nowe rozwiązania. Reagują, gdy coś budzi ich niezadowolenie, angażując się w dialog z przedstawicielami marki. Są bardzo aktywni w mediach społecznościowych i śledzą profile wybranych firm. Chcą mieć realny wpływ na to, jak wyglądają ich ulubione produkty, a jednocześnie szukają przedmiotów „szytych na miarę” – unikalnych i spersonalizowanych.
Młodzi konsumenci a promocje
Młodzi konsumenci chętnie korzystają z różnego rodzaju okazji cenowych. Jak wynika z raportu „Smart Okazje” – do grupy najchętniej (i regularnie) korzystającej z promocji należą osoby w wieku 18-24 lat. Co więcej – na obniżki cen poluje również aż 29% konsumentów wieku 15-18 lat. Istotny jest także fakt, że im młodszy klient, tym aktywniej reaguje na niższe rabaty (rzędu 20-30%).
Wpływ na decyzje zakupowe rodziców
Młodzi konsumenci sami często jeszcze nie zarabiają (lub zarabiają nieregularnie i niewiele), są jednak bardzo zdeterminowani, by zdobyć określony produkt – zwłaszcza, gdy jest to tzw. must have w grupie rówieśniczej. Mają więc duży wpływ na decyzje zakupowe rodziców, do których zwracają się w celu sfinansowania planowanego zakupu.

Co istotne – dorośli równie często zwracają się do młodszych konsumentów z prośbą o radę Przykładowo: przy wyborze destynacji na wakacje około 60% osób dorosłych sugeruje się opinią dzieci. Młodzi konsumenci doradzają także w temacie nowych technologii i gadżetów elektronicznych – są bowiem na bieżąco z aktualnymi trendami.
Jak dotrzeć do młodych konsumentów?
Jak wskazują eksperci – do młodych konsumentów swoje komunikaty powinny kierować przede wszystkim branże: FMG, beauty, modowa i technologiczna. Okazuje się jednak, że nie jest to wcale proste. Najmłodsza grupa klientów cechuje się bowiem większym wyczuleniem na manipulację i sceptycyzmem niż dorośli. Młodzi konsumenci są odporni na plakaty, reklamy telewizyjne (większość z nich prawie nie ogląda telewizji) i billboardy. Najskuteczniejszym medium będzie zatem internet.

Działania marketerów skierowane do grupy wiekowej 15-24 powinny być więc oparte na dostarczaniu przydatnych treści (tzw. content marketing) oraz na nawiązywaniu współpracy z liderami opinii (głównie blogerami i vlogerami). To influencerzy działający w przestrzeni internetowej są bowiem dziś najważniejszymi autorytetami dla młodych konsumentów.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.
Złoto, srebro i brąz dla Interii!

temu

Uprzejmie informujemy, że według lipcowych badań Gemius/PBI zajęliśmy całe podium.
Użytkownicy serwisów gazetkowych online są smart!

temu

Umiejętność robienia sprytnych zakupów – to cecha, która charakteryzuje grupę konsumentów określanych jako „smart shoppers”. Czym są „sprytne zakupy”? To zakupy pozbawione impulsywnych wyborów i nieprzemyślanych decyzji. Smart shopper porównuje, analizuje i wybiera najlepszą ofertę. Wie, gdzie szukać i jakie narzędzia wykorzystywać, by dokonać najlepszego wyboru, nie tracąc przy tym czasu na szukanie najlepszej oferty. Gdzie można spotkać smart shopper’a? W serwisie gazetkowym online.
Komunikacja z klientem w dobie nowych technologii

temu

Klienci mają coraz wyższe oczekiwania wobec sklepowej obsługi. Możliwość napisania e-maila czy zadzwonienia na infolinię to często zbyt mało. Skoro klient może dokonać zakupu o każdej porze i z każdego miejsca, to chce, by również jego problemy były rozwiązywane w ten sam sposób – szybko, mobilnie i… innowacyjnie. Dlatego coraz więcej podmiotów handlowych do kontaktu z klientem używa zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Adretail na konferencji InternetBeta 2017

Zapraszamy na prelekcję "Smart Shopper – konsument w realiach współczesnej technologii", której będzie można wysłuchać w czasie konferencji InternetBeta 2017. Konferencja odbędzie się w dniach 13-15 września w Centrum Turystyki i Rekreacji WSIIZ pod Rzeszowem.