Młodzi konsumenci – charakterystyka

Młodzi konsumenci – charakterystyka

Opublikowany

Młodzi konsumenci – z pokolenia Z (urodzeni pod koniec lat 90.) i Y (urodzeni na przełomie lat 80. i 90.) mają zupełnie inne zwyczaje zakupowe niż osoby w wieku powyżej 30 lat. Stanowią jednocześnie bardzo istotną siłę nabywczą – nie tylko sami przeznaczają relatywnie duże sumy na zakupy, lecz także mają wpływ na decyzje rodziców. Dlatego też skuteczne dotarcie do najmłodszej grupy klientów jest tak istotne dla marketerów.

Milennialsi i osoby z pokolenia Z to tzw. digital natives – ich rzeczywistość zostaje kształtowana przez internet i nowe technologie. Dużą wagę przywiązują do jakości produktów i pozytywnego doświadczenia, mniejszą – do samego faktu posiadania. Cenią przedmioty spersonalizowane, a jednocześnie podążają za modą. Wychowali się w czasach wolnego rynku, łatwe i wygodne dokonywanie zakupów oraz poszukiwanie nowinek jest więc dla nich zupełnie naturalne.
Digital natives na zakupach
Młodzi konsumenci wiele swoich aktywności opierają o nowe technologie i internet. Dotyczy to również dokonywania zakupów. Najmłodsza grupa konsumentów bardzo często kupuje bowiem on-line – osoby pomiędzy 15 a 24 rokiem życia stanowią aż 30% e-klientów. Cenią bowiem szybkość i wygodę e-zakupów.

W sieci poszukują także informacji o produktach i usługach oraz dzielą się opiniami dotyczącym wybranych przedmiotów – nawet jeśli dany artykuł nabywają ostatecznie w sklepie stacjonarnym.

Zdarza się również, że młodzi konsumenci za pomocą internetu kontaktują się z producentami i sprzedawcami, zgłaszając im swoje uwagi i sugerując nowe rozwiązania. Reagują, gdy coś budzi ich niezadowolenie, angażując się w dialog z przedstawicielami marki. Są bardzo aktywni w mediach społecznościowych i śledzą profile wybranych firm. Chcą mieć realny wpływ na to, jak wyglądają ich ulubione produkty, a jednocześnie szukają przedmiotów „szytych na miarę” – unikalnych i spersonalizowanych.
Młodzi konsumenci a promocje
Młodzi konsumenci chętnie korzystają z różnego rodzaju okazji cenowych. Jak wynika z raportu „Smart Okazje” – do grupy najchętniej (i regularnie) korzystającej z promocji należą osoby w wieku 18-24 lat. Co więcej – na obniżki cen poluje również aż 29% konsumentów wieku 15-18 lat. Istotny jest także fakt, że im młodszy klient, tym aktywniej reaguje na niższe rabaty (rzędu 20-30%).
Wpływ na decyzje zakupowe rodziców
Młodzi konsumenci sami często jeszcze nie zarabiają (lub zarabiają nieregularnie i niewiele), są jednak bardzo zdeterminowani, by zdobyć określony produkt – zwłaszcza, gdy jest to tzw. must have w grupie rówieśniczej. Mają więc duży wpływ na decyzje zakupowe rodziców, do których zwracają się w celu sfinansowania planowanego zakupu.

Co istotne – dorośli równie często zwracają się do młodszych konsumentów z prośbą o radę Przykładowo: przy wyborze destynacji na wakacje około 60% osób dorosłych sugeruje się opinią dzieci. Młodzi konsumenci doradzają także w temacie nowych technologii i gadżetów elektronicznych – są bowiem na bieżąco z aktualnymi trendami.
Jak dotrzeć do młodych konsumentów?
Jak wskazują eksperci – do młodych konsumentów swoje komunikaty powinny kierować przede wszystkim branże: FMG, beauty, modowa i technologiczna. Okazuje się jednak, że nie jest to wcale proste. Najmłodsza grupa klientów cechuje się bowiem większym wyczuleniem na manipulację i sceptycyzmem niż dorośli. Młodzi konsumenci są odporni na plakaty, reklamy telewizyjne (większość z nich prawie nie ogląda telewizji) i billboardy. Najskuteczniejszym medium będzie zatem internet.

Działania marketerów skierowane do grupy wiekowej 15-24 powinny być więc oparte na dostarczaniu przydatnych treści (tzw. content marketing) oraz na nawiązywaniu współpracy z liderami opinii (głównie blogerami i vlogerami). To influencerzy działający w przestrzeni internetowej są bowiem dziś najważniejszymi autorytetami dla młodych konsumentów.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Adretail na konferencji InternetBeta 2017

Zapraszamy na prelekcję "Smart Shopper – konsument w realiach współczesnej technologii", której będzie można wysłuchać w czasie konferencji InternetBeta 2017. Konferencja odbędzie się w dniach 13-15 września w Centrum Turystyki i Rekreacji WSIIZ pod Rzeszowem.