Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

Opublikowany

Aż 74% Polaków regularnie korzysta z promocji i śledzi okazje zakupowe – wynika z raportu Smart Okazje. Okazuje się jednak, że nie ogranicza się to jedynie do poszukiwania okazji bezpośrednio w sklepach. Klienci chętnie przeglądają gazetki promocyjne, odwiedzają strony internetowe sklepów, a także… oczekują, że będą otrzymywać informacje na temat interesujących ich rabatów.

Wbrew temu, co może się wydawać, klienci chcą widzieć komunikaty dotyczące promocji i rabatów. Kluczem do sukcesu jest jednak wybór odpowiedniej drogi przekazywania informacji (zobacz artykuł o sposobach dotarcia do konsumenta) oraz spersonalizowanie komunikatu. Konsumenci niechętnie podchodzą do atakujących ich banerów reklamowych (o czym świadczy popularność AdBlocka), a jednocześnie udostępniają swoje dane, by otrzymywać szyte na miarę powiadomienia od wybranych sieci. Przełączają kanały telewizyjne w czasie emisji reklam, jednak zapisują się na listy newsletterowe – 20%  z nich deklaruje sprawdzanie mailowych i SMS-owych powiadomień o promocjach.
Co jeszcze robią klienci, by móc kupować taniej?
1. Udostępniają swoje dane transakcyjne
Podczas dokonywania płatności kartą (debetową lub kredytową) konsument pozostawia po sobie ślad. Może jednak także udostępnić sklepom i sieciom handlowym informacje dotyczące swoich zakupów, np. łącząc kartę debetową z kartą lojalnościową. Poprzez dostęp do danych transakcyjnych (historii zakupów) marketerzy są z kolei w stanie dostarczyć klientowi spersonalizowane komunikaty reklamowe (za pośrednictwem e-mailingu lub SMS-ów) o interesujących go promocjach i rabatach.

Mogłoby wydawać się, że dane transakcyjne należą do informacji wrażliwych i niewielu klientów będzie chciało się nimi dzielić. Tymczasem ich udostępnianie stało się (zwłaszcza na zachodzie) na tyle powszechne, że marketing transakcyjny (CLM) według wielu ekspertów w niedalekiej przyszłości wyprze inne rodzaje promocji, takie jak kupony rabatowe czy reklama prasowa i telewizyjna.
2. Korzystają z programów lojalnościowych
Jak pokazują dane zebrane w raporcie Smart Okazje – około 24% Polaków należy do programów lojalnościowych (wśród konsumentów mobilnych współczynnik ten wynosi aż 40%). Osoby decydujące się na taką formę udostępniają podmiotom handlowym swoje dane – płeć, wiek, miejsce zamieszkania, adres, nazwisko itd., oczekując w zamian atrakcyjnych benefitów.

Warto jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że same programy lojalnościowe stają się coraz bardziej rozbudowane i nowoczesne. Tradycyjną kartę zastępuje często aplikacja, a ogólne oferty – promocje szyte na miarę, dopasowane do upodobań konkretnego konsumenta, bazujące na danych o zwyczajach zakupowych czy wcześniejszych transakcjach. Wszystko po to, by jak najlepiej „odwdzięczyć się” za udostępnienie danych.

Polscy konsumenci w pełni rozumieją więc, że przekazywanie danych i wyrażanie zgody na ich przetwarzanie to rodzaj transakcji. W zamian oczekują konkretnych, spersonalizowanych ofert, które pozwolą im kupować taniej i wygodniej. Informacja o promocji czy specjalnie przygotowana oferta stają się cennymi walutami, które sprawiają, że klienci nie boją się udostępniać informacji o swoich zwyczajach zakupowych. Warto też podkreślić, że aż 82% ankietowanych w badaniu Smart Okazje wskazało, że interesuje ich otrzymywanie od marek, sklepów i serwisów informacji o promocjach.

Udostępnij

Kierunek Ekologia

Dbałość o środowisko naturalne, w obliczu globalnych zmian klimatycznych czy rosnącej produkcji śmieci, to już nie tylko moda, lecz przede wszystkim konieczność. Ekologia wkracza do niemal każdej dziedziny życia. Proekologiczne rozwiązania są stosowane w gospodarstwach domowych (najprostszy przykład – segregacja śmieci), biurach (dystrybutory wody zamiast dostaw wody butelkowanej), coraz częściej pojawiają się także w placówkach handlowych. Sprawdź, jak sklepy promują troskę o środowisko!