Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

Opublikowany

Aż 74% Polaków regularnie korzysta z promocji i śledzi okazje zakupowe – wynika z raportu Smart Okazje. Okazuje się jednak, że nie ogranicza się to jedynie do poszukiwania okazji bezpośrednio w sklepach. Klienci chętnie przeglądają gazetki promocyjne, odwiedzają strony internetowe sklepów, a także… oczekują, że będą otrzymywać informacje na temat interesujących ich rabatów.

Wbrew temu, co może się wydawać, klienci chcą widzieć komunikaty dotyczące promocji i rabatów. Kluczem do sukcesu jest jednak wybór odpowiedniej drogi przekazywania informacji (zobacz artykuł o sposobach dotarcia do konsumenta) oraz spersonalizowanie komunikatu. Konsumenci niechętnie podchodzą do atakujących ich banerów reklamowych (o czym świadczy popularność AdBlocka), a jednocześnie udostępniają swoje dane, by otrzymywać szyte na miarę powiadomienia od wybranych sieci. Przełączają kanały telewizyjne w czasie emisji reklam, jednak zapisują się na listy newsletterowe – 20%  z nich deklaruje sprawdzanie mailowych i SMS-owych powiadomień o promocjach.
Co jeszcze robią klienci, by móc kupować taniej?
1. Udostępniają swoje dane transakcyjne
Podczas dokonywania płatności kartą (debetową lub kredytową) konsument pozostawia po sobie ślad. Może jednak także udostępnić sklepom i sieciom handlowym informacje dotyczące swoich zakupów, np. łącząc kartę debetową z kartą lojalnościową. Poprzez dostęp do danych transakcyjnych (historii zakupów) marketerzy są z kolei w stanie dostarczyć klientowi spersonalizowane komunikaty reklamowe (za pośrednictwem e-mailingu lub SMS-ów) o interesujących go promocjach i rabatach.

Mogłoby wydawać się, że dane transakcyjne należą do informacji wrażliwych i niewielu klientów będzie chciało się nimi dzielić. Tymczasem ich udostępnianie stało się (zwłaszcza na zachodzie) na tyle powszechne, że marketing transakcyjny (CLM) według wielu ekspertów w niedalekiej przyszłości wyprze inne rodzaje promocji, takie jak kupony rabatowe czy reklama prasowa i telewizyjna.
2. Korzystają z programów lojalnościowych
Jak pokazują dane zebrane w raporcie Smart Okazje – około 24% Polaków należy do programów lojalnościowych (wśród konsumentów mobilnych współczynnik ten wynosi aż 40%). Osoby decydujące się na taką formę udostępniają podmiotom handlowym swoje dane – płeć, wiek, miejsce zamieszkania, adres, nazwisko itd., oczekując w zamian atrakcyjnych benefitów.

Warto jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że same programy lojalnościowe stają się coraz bardziej rozbudowane i nowoczesne. Tradycyjną kartę zastępuje często aplikacja, a ogólne oferty – promocje szyte na miarę, dopasowane do upodobań konkretnego konsumenta, bazujące na danych o zwyczajach zakupowych czy wcześniejszych transakcjach. Wszystko po to, by jak najlepiej „odwdzięczyć się” za udostępnienie danych.

Polscy konsumenci w pełni rozumieją więc, że przekazywanie danych i wyrażanie zgody na ich przetwarzanie to rodzaj transakcji. W zamian oczekują konkretnych, spersonalizowanych ofert, które pozwolą im kupować taniej i wygodniej. Informacja o promocji czy specjalnie przygotowana oferta stają się cennymi walutami, które sprawiają, że klienci nie boją się udostępniać informacji o swoich zwyczajach zakupowych. Warto też podkreślić, że aż 82% ankietowanych w badaniu Smart Okazje wskazało, że interesuje ich otrzymywanie od marek, sklepów i serwisów informacji o promocjach.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Rośnie popularność polskich produktów

temu

17% Polaków bierze pod uwagę kraj pochodzenia produktu – wynika z raportu „Smart Okazje”. Wszystko wskazuje więc na to, że coraz powszechniejsza staje się postawa, którą można określić jako patriotyzm konsumencki.
Narzędzia ułatwiające zakupy

temu

Robienie zakupów nigdy nie było łatwiejsze – dziś kupować można niemal w każdej chwili i z każdego miejsca. Ograniczenia geograficzne w dobie urządzeń mobilnych i transportu międzynarodowego również nie mają już znaczenia. Na łatwość dokonywania zakupów wpływają także różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają efektywniej planować wydatki i śledzić okazje. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.
Kierunek Ekologia

temu

Dbałość o środowisko naturalne, w obliczu globalnych zmian klimatycznych czy rosnącej produkcji śmieci, to już nie tylko moda, lecz przede wszystkim konieczność. Ekologia wkracza do niemal każdej dziedziny życia. Proekologiczne rozwiązania są stosowane w gospodarstwach domowych (najprostszy przykład – segregacja śmieci), biurach (dystrybutory wody zamiast dostaw wody butelkowanej), coraz częściej pojawiają się także w placówkach handlowych. Sprawdź, jak sklepy promują troskę o środowisko!
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.

Kierunek Ekologia

Dbałość o środowisko naturalne, w obliczu globalnych zmian klimatycznych czy rosnącej produkcji śmieci, to już nie tylko moda, lecz przede wszystkim konieczność. Ekologia wkracza do niemal każdej dziedziny życia. Proekologiczne rozwiązania są stosowane w gospodarstwach domowych (najprostszy przykład – segregacja śmieci), biurach (dystrybutory wody zamiast dostaw wody butelkowanej), coraz częściej pojawiają się także w placówkach handlowych. Sprawdź, jak sklepy promują troskę o środowisko!