Kierunek Ekologia

Kierunek Ekologia

Opublikowany

Dbałość o środowisko naturalne, w obliczu globalnych zmian klimatycznych czy rosnącej produkcji śmieci, to już nie tylko moda, lecz przede wszystkim konieczność. Ekologia wkracza do niemal każdej dziedziny życia. Proekologiczne rozwiązania są stosowane w gospodarstwach domowych (najprostszy przykład – segregacja śmieci), biurach (dystrybutory wody zamiast dostaw wody butelkowanej), coraz częściej pojawiają się także w placówkach handlowych. Sprawdź, jak sklepy promują troskę o środowisko!

Jak sklepy promują ekologię?

Sklepy ze produktami ekologicznymi zajmują coraz istotniejszą pozycję na rynku. W 2015 roku w Polsce działało ponad 800 placówek, oferujących tzw. żywność bio. Wartość tego segmentu rynku szacowano na 700 milionów złotych (aktualne kalkulacje wskazują, że w 2017 roki wartość ta przekroczyła już rekordowy 1 miliard złotych!). Popyt na produkty ekologiczne wciąż jednak rośnie, zwiększa się więc także liczba sklepów z „eko” w nazwie. Artykuły bio pojawiają się także w ofercie dyskontów czy supermarketów.

Ekologia w sieciach handlowych to jednak nie tylko wciąż poszerzany asortyment, lecz także szereg rozwiązań logistycznych i marketingowych.

Sieci handlowe promują ekologię

Wiele sieci handlowych idzie o krok dalej niż ustawienie w placówkach półek z produktami ekologicznymi. Coraz częściej organizowane są bowiem akcje promujące ekologiczne postawy wśród konsumentów. 

W sklepach Saturn we wrześniu 2017 roku przeprowadzono ekologiczną promocję – klienci, który przynieśli do sklepu dowolny zużyty sprzęt otrzymali zniżkę na urządzenia przyjazne środowisku naturalnemu. Co istotne – sklepy ze sprzętem AGD/RTV mają obowiązek nieodpłatnego przyjęcia starego sprzętu, jeśli klient kupuje w nim nowe urządzenie tego samego typu (od 2016 r. zużyty sprzęt można oddać także w miejscu dostawy nowego). Nie wszyscy mają jednak tego świadomość – stąd też duże ilości nieodpowiednio utylizowanych elektrośmieci. Saturn, dzięki swojej akcji konsumenckiej, przypomniał klientom, że starego telewizora czy telefonu komórkowego nie należy wyrzucać do śmieci, lecz zanieść do odpowiedniego punktu zbiórki elektrośmieci.

Szereg eko-akcji organizuje również sieć Tesco. Sklep promował m.in. recykling, zachęcając do zdawania szklanych butelek. W zamian za 10 butelek (zarówno zwrotnych, jak i bezzwrotnych) klienci otrzymywali sadzonkę wrzosu. W 2014 roku sieć zachęcała z kolei posiadaczy kart Clubcard (program lojalnościowy) do przejścia z wyciągów papierowych na elektroniczne, decyzję tę nagradzając 500 punktami klubowymi.

Ekologiczne rozwiązania w sklepach i centrach handlowych

Nie bez znaczenia pozostaje także stosowanie przez sklepy „zielonych technologii” już na etapie budowy. Na przełomie 2018 i 2019 roku miasteczku Sigtuna w Szwecji zostanie uruchomiony nowy koncept sklepu marki Lidl, połączonego z kawiarnią. Placówka będzie wyróżniać się zielonym dachem oraz zastosowaniem systemów ograniczających negatywny wpływ budynku na środowisko.

Ekologiczny staje się także proces i sposób budowy placówek handlowych w naszym kraju. Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego do marca 2017 roku certyfikaty proekologiczne uzyskało w Polsce 86 obiektów tego typu. Czym charakteryzują się ekologiczne centra handlowe?

-Wprowadzają rozwiązania ograniczające emisję związków freonu czy tlenków azotu.
-Minimalizują generowanie hałasu i łun świetlnych.
-Rezygnują z uprawy inwazyjnych gatunków roślin.
-Optymalizują zużycie mediów.
-Dbają o rekultywację zanieczyszczonych gruntów i ochronę okolicznej flory i fauny.

Przykładem centrum stosującego rozwiązania ekologiczne jest otwarta we wrześniu 2017 roku w Warszawie Galeria Północna. Podczas jej budowy generalny wykonawca zastosował materiały o niskim poziomie emisji gazów cieplarnianych oraz ograniczonej zawartości szkodliwych związków organicznych. Położono także duży nacisk na optymalizację zużycia mediów podczas eksploatacji obiektu – zamontowano liczniki pozwalające na stałą kontrolę zużycia energii elektrycznej oraz wdrożono efektywny i oszczędny system przepływu wody. Twórcy obiektu nie zapomnieli również o promowaniu ekologicznego transportu – przed galerią stanęło ponad 160 stojaków na rowery, pojawiły się także uprzywilejowane miejsca parkingowe dla pojazdów o obniżonej emisji CO2.

Proekologiczne postawy sieci i placówek handlowych to z jednej strony wyraz rzeczywistej troski o środowisko, z drugiej – ważny argument budujący przewagę konkurencyjną. Rośnie bowiem świadomość ekologiczna konsumentów, którzy coraz częściej w swoich wyborach zakupowych kierują się nie tylko ceną czy lokalizacją. Wielu klientów wybiera bowiem firmy i marki społecznie (a więc również ekologicznie) odpowiedzialne.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Rośnie popularność polskich produktów

temu

17% Polaków bierze pod uwagę kraj pochodzenia produktu – wynika z raportu „Smart Okazje”. Wszystko wskazuje więc na to, że coraz powszechniejsza staje się postawa, którą można określić jako patriotyzm konsumencki.
Narzędzia ułatwiające zakupy

temu

Robienie zakupów nigdy nie było łatwiejsze – dziś kupować można niemal w każdej chwili i z każdego miejsca. Ograniczenia geograficzne w dobie urządzeń mobilnych i transportu międzynarodowego również nie mają już znaczenia. Na łatwość dokonywania zakupów wpływają także różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają efektywniej planować wydatki i śledzić okazje. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.
Udostępnianie danych, czyli sposoby na tanie zakupy

temu

Aż 74% Polaków regularnie korzysta z promocji i śledzi okazje zakupowe – wynika z raportu Smart Okazje. Okazuje się jednak, że nie ogranicza się to jedynie do poszukiwania okazji bezpośrednio w sklepach. Klienci chętnie przeglądają gazetki promocyjne, odwiedzają strony internetowe sklepów, a także… oczekują, że będą otrzymywać informacje na temat interesujących ich rabatów.
Wszystkie foliowe torby w handlu powinny być płatne? Eksperci mocno podzieleni w tej kwestii

temu

Projektowane zmiany w zakresie wprowadzenia opłat za tzw. foliówki to dobry krok w kierunku ochrony środowiska. Ale, według części ekspertów, obecny rząd powinien objąć przepisami dosłownie wszystkie reklamówki, również te najcieńsze. Ich właśnie najbardziej nadużywają konsumenci, pakując pieczywo, warzywa czy owoce.

Smart Okazje - Videografika

Zapraszamy do zapoznania się z videografiką opartą na części danych zebranych w raporcie "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków 2017".