Zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn

Zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn

Opublikowany

Jak na zakupach zachowują się mężczyźni, a jak kobiety? Na co zwracają uwagę podczas pobytu w sklepie? W jaki sposób odnoszą się do promocji i akcji rabatowych? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Znajomość różnic pomiędzy zwyczajami zakupowymi kobiet i mężczyzn pozwala tworzyć precyzyjniejsze komunikaty i lepiej personalizować oferty. Okazuje się jednak, że… w tym aspekcie bardzo łatwo poddać się myśleniu stereotypowemu. Dlatego też tworzenie person zakupowych powinno zostać potwierdzone wnikliwymi analizami.

Zakupy on-line – różnice pomiędzy zwyczajami kobiet i mężczyzn

 Z badania firmy Gemius wynika, że 53% kupujących on-line to kobiety, 47% – mężczyźni. Kobiety jednak nie tylko częściej dokonują zakupów, lecz także deklarują gotowość do wydania większych kwot niż mężczyźni (wyjątkiem jest sprzęt AGD/RTV i urządzenia mobilne). Kobiety dokonują zakupów przez internet głównie w sklepach z odzieżą, kosmetykami, biżuterią, obuwiem, wyposażeniem wnętrz i produktami spożywczymi. Mężczyźni częściej kupują natomiast elektronikę, a także usługi ubezpieczenia i... samochody. Należy pamiętać jednocześnie, że swoje wybory w wielu przypadkach konsultują z kobietami. Z reguły to zatem panie podejmują ostateczną decyzję o zakupie.

Kobiety są jednocześnie  bardziej podatne na spontaniczne, nieplanowane dokonywanie zakupów on-line – częściej reagują na akcje rabatowe i limitowane oferty specjalne. Co ciekawe – sytuacja zmienia się w przypadku zakupów stacjonarnych. Zakup w sklepie stacjonarnym częściej będzie efektem przemyślanej wcześniej decyzji w przypadku kobiet, a nie mężczyzn.

Mimo podatności na okazje on-line, kobiety przed zakupem przeglądają więcej stron, porównując oferty i parametry produktów (wykorzystają średnio 1,5 razy więcej źródeł informacji niż mężczyźni). Mężczyźni, gdy już znajdą odpowiadający im przedmiot, nie szukają dalej.

Kobiety i mężczyźni w poszukiwaniu promocji

Zarówno z badań firmy Gemius, jak i raportu „Smart Okazje” wynika, że to kobiety częściej niż mężczyźni poszukują promocji. Okazuje się jednak, że różnica nie jest duża – do korzystania z obniżek przyznaje się bowiem aż 38% ankietowanych mężczyzn (wśród kobiet odsetek ten wynosi 49%), a jedynie 29% z nich twierdzi, że nie korzysta z promocji.

Kobiety z reguły poszukują możliwości okazyjnych zakupów w kategoriach: produkty spożywcze, moda oraz zdrowie i uroda. Z kolei mężczyźni najchętniej korzystają z rabatów, kupując gadżety elektroniczne, a także – podobnie jak kobiety – artykuły spożywcze i odzież. Co istotne – mężczyźni pozytywnie reagują na rabaty o niższej wartości niż ma to miejsce w przypadku kobiet. Już obniżka rzędu 20-30% jest w stanie zachęcić ich do zakupu danego produktu.

Kobiety chętniej korzystają też z aplikacji zakupowych z kuponami rabatowymi czy aplikacji konkretnych sklepów. Za atrakcyjną formę uważają także kupony drukowane (co ciekawe – korzysta z nich również aż około 30% mężczyzn!).

Naprzeciw stereotypom 

Powszechnie uważa się, że mężczyźni nie przepadają za zakupami, więc jeśli już wchodzą do sklepu, to dokładnie wiedzą po co i chcą zminimalizować czas spędzany na szukaniu i wybieraniu produktów. Z badań BranchBrothers wynika jednak, że:

 - Nawet 80% mężczyzn nie jest zdecydowanych na konkretny artykuł (dlatego panowie cenią sobie możliwość wyboru i wypróbowania lub przymierzenia kupowanych produktów);

 - Mniej niż 10% mężczyzn kupuje odzież bez konsultacji. Większość panów pyta o zdanie swoje partnerki, a nawet... sprzedawczynie (ok 40% ankietowanych klientów-mężczyzn przyznało, że wydali więcej niż chcieli pod wpływem rzetelnej porady personelu sklepu).


Zobacz również:
Narzędzia ułatwiające zakupy
Młodzi konsumenci – charakterystyka

Udostępnij

Nasze realizacje

Kilka przykładów naszych działań. Zachęcamy do kontaktu, pokażemy pełne spektrum naszych możliwości.