Kim jest klient premium?

Kim jest klient premium?

Opublikowany

Jak zachowują się zamożni Polacy na zakupach? Czy korzystają z ofert promocyjnych? Na co zwracają uwagę, inwestując pieniądze? Przedstawiamy portret klienta premium.

Jako zamożni klasyfikowani są ci Polacy, których miesięczny dochód przekracza 7,5 tysiąca złotych netto miesięcznie (średnia płaca to tymczasem około 3,2 tysiąca złotych netto).

Co istotne – według danych GUS – w 2016 roku tylko około 20% Polaków zarabiało ponad 3,5 tysiąca złotych netto, a jedynie 3,5% – ponad 7 tysięcy netto. Jednocześnie, jak wskazuje raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Portfel Polaka”, 35% badanych ocenia swoją sytuację finansową umiarkowanie dobrze, a 20% uważa ją za bardzo dobrą. Największe zadowolenie deklarują mieszkańcy średnich miast, osoby w wieku 25-34 lata, posiadacze urządzeń mobilnych i osoby regularnie oszczędzające.

Zamożni klienci i rynek dóbr luksusowych 

Zgodnie z raportem KPMG na dobra i usługi luksusowe w 2016 roku Polacy wydali 16,4 miliardów złotych (15% więcej niż w roku 2015). Według prognoz KMPG i Euromonitor International wartość ta będzie jednak rosnąć – nawet o 27% w ciągu kolejnych 4 lat.

Największy udział w rynku dóbr luksusowych mają samochody (8,5 miliarda złotych) oraz odzież i dodatki (2,2 miliarda złotych).

Klienci premium – oszczędzanie i inwestycje 

Raport Deutsche Bank „Portret zamożnego Polaka – Klienta Premium” wskazuje, że zamożni Polacy wykorzystują różne metody na pomnażanie swojego kapitału:

-33% -  odkłada nadwyżki finansowe na koncie oszczędnościowym,
-27% – na lokacie,
-17% – inwestuje w nieruchomości,
-13% – inwestuje w kruszce i waluty,
-7% gra na giełdzie.

Jednocześnie 21 % osób o zarobkach minimum 7,5 tysiąca złotych netto przyznało, że nie odkłada oszczędności ani nie inwestuje z myślą o budowaniu kapitału na przyszłość. Wartość ta wydaje się bardzo wysoka, należy jednak pamiętać, że... oszczędności nie gromadzi aż 40% Polaków z zarobkami poniżej tego poziomu.

Co ciekawe – zamożni Polacy równie chętnie, co z systemów oszczędnościowych, korzystają z różnorodnych rozwiązań kredytowych: zarówno kredytów długoterminowych, kredytów hipotecznych, jak i szybkich pożyczek czy kart kredytowych. Tak pozyskane środki wykorzystują na:

-podróże – 24%,
-remont domu lub mieszkania – 19%,
-zakup samochodu – 16%,
-zabiegi medyczne w prywatnych klinikach – 16%.

Zamożni klienci na zakupach – stosunek do promocji 

Okazuje się jednocześnie, że zamożni Polacy, mimo że mogą sobie pozwolić na odkładanie znacznych sum, inwestowanie oraz zakup towarów luksusowych, nie stronią od promocji. Jak wynika z raportu „Smart Okazje” – odsetek zwolenników okazyjnych zakupów jest najwyższy wśród Polaków uzyskujących miesięczny dochód na poziomie 3 – 7 tysięcy złotych netto na osobę. Skłonność do korzystania z promocji spada dopiero przy poziomie dochodu 10 tysięcy złotych, jednak i w tej grupie aż 16% ankietowanych deklaruje, że poszukuje okazyjnych ofert.  

Promocji i okazji aktywnie poszukuje na co dzień:

-47% konsumentów z dochodem 3 – 5 tysiące złotych netto na osobę,
-37% z dochodem 5 – 7 tysięcy złotych,
-20% osób zarabiających 7 – 10 tysięcy złotych;
-10% osiągających dochód powyżej 10 tysięcy złotych.

Zobacz również:

-Zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn

-Młodzi konsumenci – charakterystyka

Udostępnij

Lidl, Intermarche, Kaufland i Żabka liderami w komunikacji za pomocą gazetek handlowych

Kapituła Programu AdRetail Inspirio przeanalizowała blisko 3 tys. gazetek promocyjnych, wydanych w I półroczu 2017 roku. Publikacje miały łącznie ponad 27 tys. stron. Ich powierzchnia całkowita wyniosła prawie 15 mln cm kw. Analizie poddano gazetki 4 dyskontów, 15 supermarketów, 7 hipermarketów i 10 sieci convenience. Były one porównywane, w ramach swoich segmentów, pod względem atrakcyjności rynkowej i wizualnej, oryginalności, innowacyjności, walorów estetycznych, a także funkcjonalności.