Seniorzy na zakupach

Seniorzy na zakupach

Opublikowany

Seniorzy coraz częściej korzystają ze zdobyczy techniki, podróżują, robią zakupy przez internet i żyją aktywnie. Jakimi jednak są klientami? Co kupują najczęściej? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Jak sprawdzili eksperci Funduszu Hipotecznego DOM:

- ponad 40% osób w wieku 60-65 lat ocenia swoją sytuację materialną jako dobrą lub raczej dobrą;
- to samo dotyczy 39% osób z grupy wiekowej 66-74 lata;
- wśród emerytów powyżej 75 roku życia – 37% deklaruje zadowolenie ze swojej sytuacji materialnej.

Rośnie również grupa seniorów przedsiębiorczych, uczęszczających na kursy czy zajęcia Uniwersytetu III Wieku. To właśnie oni stają się konsumentami, o których zabiegają banki, sieci handlowe czy sieci komórkowe.

Oferty specjalnie dla seniorów 

Jeszcze kilkanaście lat temu seniorzy byli niedocenianą grupą klientów. Dziś sieci handlowe mają już świadomość tego, że starsze pokolenie także dysponuje dużą siłą nabywczą. Dlatego też coraz częściej przygotowują oferty skierowane specjalnie do seniorów.

Przykładowo: sieć Netto, chcąc zachęcić osoby ze starszego pokolenia do odwiedzania swoich sklepów, przygotowała ofertę produktów ułatwiających codzienne życie. Na sklepowych półkach można znaleźć więc m.in:

- taboret obrotowy pod prysznic,
- siedzisko do wanny,
- teleskopowe laski,
- organizer na tabletki.

Jednocześnie emeryci coraz chętniej robią zakupy, które podnoszą jakość ich życia – nie skupiają się już jedynie na produktach pierwszej potrzeby. Częściej decydują się na zakup samochodu, komputera czy zagranicznej wycieczki.

Jak kupują osoby 50+ 

Okazuje się, że najlepszym argumentem przekonującym do zakupu danego produktu dla 40% osób w wieku 60-75 lat jest atrakcyjna promocja. Seniorzy często porównują kilka ofert, analizując ich korzystność. Rzadko kierują się modą czy chęcią wyróżnienia się. Potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji zakupowej (raczej nie dokonują zakupów pod wpływem impulsu), ale jednocześnie są bardzo lojalnymi klientami.

Seniorzy a digitalizacja zakupów 

Seniorzy – wbrew obiegowej opinii – wcale nie boją się nowych technologii. Wręcz przeciwnie – chętnie z nich korzystają, jeśli tylko mogą dzięki temu zaoszczędzić czas i zadbać o swoją wygodę. Dotyczy to także sposobu robienia zakupów.

Jak wynika z raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” przeprowadzony przez Comarch i Kantar TNS, aż 61 % badanych uważa, że w ciągu najbliższych 13 lat asystenci sprzedaży zostaną zastąpieni przez osobistych doradców cyfrowych. Najsilniej przekonani o tym są jednak nie millenialsi (takiego zdania jest tylko 57% osób w wieku 18-24 lata), lecz przedstawiciele grupy w wieku 55–65 lat (62% ankietowanych w tym przedziale wiekowym).

Jednocześnie:

- 79% ankietowanych w wieku 45–55 lat i 78% w wieku 55–66 lat wierzy, że sklepy stacjonarne zaczną znikać z rynku (72% osób z grupy 18-24 lata);  
- 86% respondentów z grupy wiekowej 55–65 lat uważa, że większość sklepów w przyszłości będzie zapewniać klientom usługi cyfrowe (w tym przypadku odsetek jest porównywalny wśród ankietowanych z każdej grupy wiekowej).

Seniorzy deklarują zatem gotowość do wykorzystywania zdobyczy techniki i są przekonani – nawet silniej niż inne grupy wiekowe – że digitalizacja to przyszłość zakupów. Co więcej – osoby powyżej 60 roku życia stanowią już 6% klientów sklepów internetowych. Ze względu na seniorów coraz częściej stosowane są m.in. specjalne czcionki oraz wyraźna szata graficzna.


Zobacz także: Młodzi konsumenci – charakterystyka

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Trendy zakupowe: zdrowa żywność

temu

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Sonda: Ponad połowa konsumentów traktuje gazetki sieci handlowych jako przydatne źródło informacji

52% uczestników sondy wskazuje gazetkę promocyjną jako przydatne narzędzie do poszukiwania promocji. Konsumenci wyjaśniają, że korzystają z publikacji, gdy chcą wybrać dla siebie odpowiednie produkty w najbardziej przystępnych cenach. Takie działanie zdecydowanie ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych.