Seniorzy na zakupach

Seniorzy na zakupach

Opublikowany

Seniorzy coraz częściej korzystają ze zdobyczy techniki, podróżują, robią zakupy przez internet i żyją aktywnie. Jakimi jednak są klientami? Co kupują najczęściej? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Jak sprawdzili eksperci Funduszu Hipotecznego DOM:

- ponad 40% osób w wieku 60-65 lat ocenia swoją sytuację materialną jako dobrą lub raczej dobrą;
- to samo dotyczy 39% osób z grupy wiekowej 66-74 lata;
- wśród emerytów powyżej 75 roku życia – 37% deklaruje zadowolenie ze swojej sytuacji materialnej.

Rośnie również grupa seniorów przedsiębiorczych, uczęszczających na kursy czy zajęcia Uniwersytetu III Wieku. To właśnie oni stają się konsumentami, o których zabiegają banki, sieci handlowe czy sieci komórkowe.

Oferty specjalnie dla seniorów 

Jeszcze kilkanaście lat temu seniorzy byli niedocenianą grupą klientów. Dziś sieci handlowe mają już świadomość tego, że starsze pokolenie także dysponuje dużą siłą nabywczą. Dlatego też coraz częściej przygotowują oferty skierowane specjalnie do seniorów.

Przykładowo: sieć Netto, chcąc zachęcić osoby ze starszego pokolenia do odwiedzania swoich sklepów, przygotowała ofertę produktów ułatwiających codzienne życie. Na sklepowych półkach można znaleźć więc m.in:

- taboret obrotowy pod prysznic,
- siedzisko do wanny,
- teleskopowe laski,
- organizer na tabletki.

Jednocześnie emeryci coraz chętniej robią zakupy, które podnoszą jakość ich życia – nie skupiają się już jedynie na produktach pierwszej potrzeby. Częściej decydują się na zakup samochodu, komputera czy zagranicznej wycieczki.

Jak kupują osoby 50+ 

Okazuje się, że najlepszym argumentem przekonującym do zakupu danego produktu dla 40% osób w wieku 60-75 lat jest atrakcyjna promocja. Seniorzy często porównują kilka ofert, analizując ich korzystność. Rzadko kierują się modą czy chęcią wyróżnienia się. Potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji zakupowej (raczej nie dokonują zakupów pod wpływem impulsu), ale jednocześnie są bardzo lojalnymi klientami.

Seniorzy a digitalizacja zakupów 

Seniorzy – wbrew obiegowej opinii – wcale nie boją się nowych technologii. Wręcz przeciwnie – chętnie z nich korzystają, jeśli tylko mogą dzięki temu zaoszczędzić czas i zadbać o swoją wygodę. Dotyczy to także sposobu robienia zakupów.

Jak wynika z raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” przeprowadzony przez Comarch i Kantar TNS, aż 61 % badanych uważa, że w ciągu najbliższych 13 lat asystenci sprzedaży zostaną zastąpieni przez osobistych doradców cyfrowych. Najsilniej przekonani o tym są jednak nie millenialsi (takiego zdania jest tylko 57% osób w wieku 18-24 lata), lecz przedstawiciele grupy w wieku 55–65 lat (62% ankietowanych w tym przedziale wiekowym).

Jednocześnie:

- 79% ankietowanych w wieku 45–55 lat i 78% w wieku 55–66 lat wierzy, że sklepy stacjonarne zaczną znikać z rynku (72% osób z grupy 18-24 lata);  
- 86% respondentów z grupy wiekowej 55–65 lat uważa, że większość sklepów w przyszłości będzie zapewniać klientom usługi cyfrowe (w tym przypadku odsetek jest porównywalny wśród ankietowanych z każdej grupy wiekowej).

Seniorzy deklarują zatem gotowość do wykorzystywania zdobyczy techniki i są przekonani – nawet silniej niż inne grupy wiekowe – że digitalizacja to przyszłość zakupów. Co więcej – osoby powyżej 60 roku życia stanowią już 6% klientów sklepów internetowych. Ze względu na seniorów coraz częściej stosowane są m.in. specjalne czcionki oraz wyraźna szata graficzna.


Zobacz także: Młodzi konsumenci – charakterystyka

Udostępnij