Trendy zakupowe: zdrowa żywność

Trendy zakupowe: zdrowa żywność

Opublikowany

Czy kupowanie zdrowej żywności można uznać za trend? Czy sieci handlowe eksponują produkty z tej kategorii? Jak zdrowa żywność jest postrzegana przez konsumentów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Jak wynika z raportu agencji Open Research „Zdrowa żywność – zachowania zakupowe 2017” zdrowa żywność w rozumieniu polskich konsumentów to przede wszystkim produkty świeże, jak najmniej przetworzone oraz pozbawione szkodliwych dodatków (jak wzmacniacze smaku czy konserwanty). Jednocześnie:

- aż 19% ankietowanych kojarzy zdrową żywność z artykułami wysokiej jakości; 
- 16% – z produktami od lokalnych rolników i dostawców;
- 12% – z żywnością z Polski.

Co ciekawe – organiczne artykuły spożywcze oraz produkty bezglutenowe zaskakującą rzadko są spontanicznie utożsamiane ze zdrową żywnością (jedynie po 4% wskazań). Jednocześnie około 30% konsumentów zwraca uwagę na zawartość glutenu w kupowanych produktach (choć posiadanie nietolerancji pokarmowej deklaruje tylko 9% z nich). Można więc przyjąć, że podejście do artykułów spożywczych w dużym stopniu jest kształtowane przez modę.

Zdrowa żywność a żywność ekologiczna 

24% ankietowanych utożsamia zdrową żywność z produktami ekologicznymi. W rzeczywistości kategorie te mają wiele wspólnych mianowników, nie są jednak w pełni równoznaczne. Żywność ekologiczna jest zazwyczaj zdrowa, jednak nie zawsze zależność ta działa również w drugą stronę.

Szacuje się, że w 2017 roku rynek żywności ekologicznej osiągnie wartość 1 miliarda złotych. To jednocześnie tylko 0,5% polskiego rynku spożywczego!

Największy wybór ekologicznych artykułów spożywczych znajduje się w sklepach specjalistycznych. Produkty organiczne są jednak coraz szerzej dostępne w dużych sieciach handlowych, takich jak Carrefour, Freshmarket, Lidl czy drogerie Rossmann.

Zgodnie z wynikami raportu „Żywność ekologiczna w Polsce” przygotowanego w 2017 roku przez IMAS International, do najczęściej kupowanych kategorii żywności ekologicznej należą:

- owoce i warzywa – 74%;
- jaja – 58,4%;
- mięso i wędliny – 46,8%;
- produkty zbożowe – 44,2%;
- mleko i przetwory mleczne – 41,6%.

Konsumenci zwracają jednocześnie uwagę na duże różnice cenowe pomiędzy żywnością ekologiczną a konwencjonalną – produkty organiczne mogą być nawet o połowę droższe.

Zobacz również: Kierunek ekologia – jak sieci handlowe i centra handlowe dbają o środowisko

Czy Polacy kupują zdrową żywność?

2/3 konsumentów biorących udział w badaniu Open Research deklaruje, że stara się wybierać zdrową żywność podczas codziennych zakupów. Jednocześnie około 40% z nich twierdzi, że dostęp do tego typu produktów nie jest wcale łatwy.

Z badania FoodRentgen wynika natomiast, że:

- 64% respondentów wybiera odpowiedź: „Dbam o swoją dietę ze względów zdrowotnych, ale staram się nie przesadzać”;
- 19% twierdzi, że „ma bzika” na punkcie zdrowej żywności.

Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że produkty postrzegane jako zdrowe nie zawsze takie są. Postrzeganie konsumentów często jest bowiem ukształtowane przez marketing. Najlepszym przykładem mogą stać się płatki śniadaniowe uważane za zdrowe, a w rzeczywistości… zawierające kilka rodzajów substancji słodzących.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Marki własne w Polsce

temu

97% konsumentów deklaruje, że kupuje produkty marek własnych. Również sieci handlowe systematycznie zwiększają asortyment artykułów private labels. Co więcej – mijają już czasy, gdy produkty sygnowane marką własną sklepu stanowiły tańszą alternatywę artykułów lepszej jakości. Obecne towary private labels często w niczym nie ustępują droższym konkurentom, a ich sukces leży w lepszej ekspozycji na sklepowych półkach i w… zaufaniu, jakim klienci darzą sieci handlowe.
Customer experience – czym jest i jakie ma znaczenie?

temu

Co zrobić, by klient z jednorazowego stał się powracającym? W jaki sposób opinia kupującego o sklepie przekłada się na zyski? Jak zdobyć zaangażowanie klienta? Odpowiedzi na wszystkie te pytania kryją się pod coraz popularniejszym pojęciem customer experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat.
Produkty impulsowe, czyli emocje w procesie zakupowym

temu

46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% twierdzi, że go nie przekracza – wynika z raportu Smart Okazje. Wielu konsumentów tworzy wprawdzie listy zakupowe, ale w czasie pobytu w sklepie i tak sięga po artykuły, których na tej liście nie ma. Sprzyjają temu dobra ekspozycja produktów impulsowych oraz… skłonność do kierowania się emocjami.
Seniorzy na zakupach

temu

Seniorzy coraz częściej korzystają ze zdobyczy techniki, podróżują, robią zakupy przez internet i żyją aktywnie. Jakimi jednak są klientami? Co kupują najczęściej? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Pobierz Raport "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków"

Badanie przyniosło bardzo ciekawe wyniki pozwalające poznać polskich konsumentów i stworzyć profile nowoczesnych klientów, w tym optymalizujących zakupy, kupujących planowo, kupujących impulsywnie, lojalnych wobec marek, bądź kierujących się w największym stopniu cechami produktów i ceną, mobilnych oraz lubiących nowe rozwiązania. Przy okazji udało się nam obalić wiele funkcjonujących w dalszym ciągu dość powszechnie na rynku stereotypów dotyczących zachowań konsumentów. Jeśli przyświeca Państwu cel - bycia dostawcą pożądanych przez współczesnych Polaków produktów - zapraszamy do lektury raportu. Im więcej wiemy o konsumentach, tym łatwiej będzie nam sprostać temu wyzwaniu.