Zakupowy omnichannel, czyli rozwój płatności cyfrowych.

Zakupowy omnichannel, czyli rozwój płatności cyfrowych.

46% ankietowanych deklaruje, że korzysta z płatności elektronicznych – tak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2016”* przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Nie oznacza to jednak, że Polacy przestają korzystać z gotówki, a jedynie, że stają się konsumentami i klientami wielokanałowymi. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki raportu.

Najpopularniejsze produkty finansowe

Z badania wynika, że najpopularniejszym produktem finansowym jest konto bankowe dostępne przez Internet – korzysta z niego aż 36% respondentów. Co znaczące, konta bez dostępu internetowego używa wciąż 27% ankietowanych. Innymi popularnymi produktami finansowymi są kolejno:
  • karta płatnicza (35%);
  • konto typu PayPal/ PayU (29%);
  • aplikacje na telefon typu BLIK (20%)


 

Z płatności cyfrowych (w tym konta z dostępem do internetu) najczęściej korzystają osoby mieszkające w dużych miastach i mieszczące się w przedziale wiekowym 24-35 lat, najrzadziej – mieszkańcy wsi (jedynie 8% z nich używa aplikacji umożliwiających płacenie przez telefon) i respondenci w wieku 45-54 lat. Co ciekawe – osoby starsze niż 54 lata korzystają z większej liczby produktów finansowych niż wspomniana już grupa 45-54.
Zakupy internetowe a płatności cyfrowe

Aż 41% respondentów zadeklarowało, że kupuje przez Internet, a 46% – że dokonuje płatności elektronicznych. Oznacza to, że płatności cyfrowe są wykorzystywane również podczas zakupów poza wirtualnym światem.

Przy dokonywaniu zakupów przez internet Polacy najczęściej wybierają szybki przelew przez serwis płatności (pay-by-link) lub przelew tradycyjny. Aż 26% respondentów (tyle samo co płatność przy odbiorze i płatność kartą kredytową) wybiera pojawiającą sie w coraz większej liczbie sklepów opcję click&collect.
Rola urządzeń mobilnych 

Wyniki raportu jasno wskazują również, że coraz więcej Polaków dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych (38%). Taki sam odsetek respondentów deklaruje, że przy pomocy smatfonów i tabletów także płaci za zakupy.

Z badania wynika więc niezwykle istotna z punktu widzenia e-commerce prawidłowość. Okazuje się bowiem, że w procesie zakupowym umacnia się nie tylko pozycja płatności cyfrowych, ale również urządzeń mobilnych. Jak można przeczytać w wypowiedzi Andrzeja Ponińskiego z Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności, opublikowanej w raporcie: "Podczas gdy do niedawna urządzenia mobilne służyły nam jedynie do sprawdzenia ceny w sklepach online podczas wizyty w sklepie stacjonarnym, dzisiaj są narzędziem do pozyskania pełnej informacji o produkcie i realizacji procesu zakupu – od porównania ofert, po wskazanie zapamiętanych danych dostawy i płatność. Obserwuję  także zmianę polityki sprzedawców, który rozumieją, że na końcu to ten sam klient kupi oferowany towar. A czy zrobi to online, w sklepie stacjonarnym, a może kupując online skorzysta z możliwości zwrotu stacjonarnie – pozwólmy mu zdecydować.”

Więcej na temat urządzeń mobilnych w e-commerce można przeczytać w naszym artykule "M-commerce, czyli na zakupy ze smartfonem."
 
Cały raport jest dostępny tutaj.

* raport powstał  przy współpracy z Mobile Institute oraz GoMobi.pl. Partnerami raportu są Narodowy Bank Polski i Visa. Patronat nad raportem objęła Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności. Badanie zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu ankiet elektronicznych. Zebrano opinie 2051 internautów.
 
 
 

Skuteczne wsparcie sprzedaży. Tu są Twoi klienci! Jesteśmy zespołem ekspertów nastawionym na efekty sprzedażowe. Naszym corem są serwisy Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Promoceny.pl, które należą do Grupy Interia.pl. Współpracujemy również z wydawcami zewnętrznymi, poszerzając zasięg naszych działań.