Kim jest polski smart shopper?

Kim jest polski smart shopper?

Co dla polskich konsumentów oznaczają „sprytne zakupy”? W jaki sposób dbają o to, by ich zakupowe wybory były rozsądne? Czy liczy się dla nich jedynie cena? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Jeszcze kilka lat temu sprytne zakupy były równoznaczne z zakupami tanimi oraz z korzystaniem z promocji i rabatów. Często wiązały się z odwiedzaniem kilku sklepów w celu „złowienia” najlepszych promocji. Dziś smart shopping to jednak znacznie więcej.
 
Nowoczesny smart shopping po polsku
 
Jak wynika z badania „Smart Okazje”, dla Polaków najważniejsze czynniki decydujące o miejscu dokonywania zakupów to m.in.:
  • cena – 30%; 
  • jakość produktów – 26%;
  • lokalizacja – 21%;
  • szerokość asortymentu – 21%;
  • programy lojalnościowe – 20%;
  • godziny otwarcia – 20%;
  • specjalne oferty – 18%;
  • pomocny personel – 17%.

Polacy poszukują więc kompromisu pomiędzy ceną, a jakością. Co istotne – badanie TNS Shopper DNA 2016 pokazuje, że co 10 osoba w czasie zakupów spożywczych w sklepach stacjonarnych zwraca uwagę na skład produktu (deklaruje to też aż 33% klientów kupujących on-line!).

Warto zwrócić uwagę również na fakt, że polscy konsumenci coraz większą uwagę zwracają na udogodnienia (godziny otwarcia, dostępność parkingu itp.) oraz jakość obsługi. Liczy się dla nich bowiem nie tylko to, co kupują, lecz także to, jak przebiega proces zakupowy. Nowoczesny smart shopper zwraca więc także uwagę na to, by jego zakupy były komfortowe, szybkie i sprawne. Z tego też powodu… coraz częściej kupuje przez internet (także produkty spożywcze – więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule).
Narzędzia smart shoppera
Polski smart shopper korzysta także z narzędzi, które ułatwiają mu wyszukiwanie najatrakcyjniejszych okazji i najwygodniejszych sposobów dokonywania zakupów. Jak wynika z badania „Smart Okazje”:
  • 44% badanych przegląda gazetki promocyjne w różnych formach;
  • 24% ankietowanych należy do jakiegoś programu lojalnościowego (wśród konsumentów mobilnych wskaźnik ten sięga 40%);
  • 23%  osób korzysta z serwisów i aplikacji z kuponami rabatowymi. 
Co ciekawe – aż 80% konsumentów chce, by informowano ich (e-mailowo, SMS-owo lub poprzez fanpage) o aktualnych promocjach.

Jak zmienił się smart shopping?
 
Wciąż niezwykle istotna pozostaje cena produktów – aż 43% osób deklaruje bowiem, że regularnie korzysta z różnego rodzaju promocji i aktywnie ich poszukuje (wykorzystując zaawansowane narzędzia). Coraz ważniejsze staje się jednak traktowanie zakupów jako pozytywnego doświadczenia. Konsumenci szukają więc sposobu na tanie i wygodne kupowanie jakościowych produktów. Mają jednocześnie coraz więcej oczekiwań wobec sieci handlowych.

Smart shopper niezmiennie pozostaje jednak najbardziej wartościowym typem klienta. Dzięki swojej zaangażowanej postawie staje się bowiem doskonałym testerem nowych rozwiązań.

 

Kontakt
kontakt@adretail.pl

Skuteczne wsparcie sprzedaży. Tu są Twoi klienci! Jesteśmy zespołem ekspertów nastawionym na efekty sprzedażowe. Naszym corem są serwisy Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Promoceny.pl, które należą do Grupy Interia.pl. Współpracujemy również z wydawcami zewnętrznymi, poszerzając zasięg naszych działań.