Coraz więcej klientów używa narzędzi cyfrowych podczas zakupów.

Coraz więcej klientów używa narzędzi cyfrowych podczas zakupów.

Firma doradcza Deloitte przygotowała niedawno raport: „Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2019”. Według ich badań coraz więcej Polaków sięga po urządzenia elektroniczne w trakcie zakupów. Zjawisko jest częstsze w młodszym pokoleniu. Nie ma większych różnic pomiędzy kobietami a mężczyznami.

Technologie cyfrowe mają bardzo silny wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Wspomniany „Wskaźnik Wpływu Cyfrowego”, zdefiniowany przez Deloitte, pokazuje preferencje zakupowe klientów, proces podejmowania decyzji oraz zakres poszukiwanych informacji. Badania te będą mogły znacząco pomóc sprzedawcom oraz sieciom sklepów w podjęciu działań, które zadowolą klientów, na każdym etapie zakupów.

Wskaźnik Wpływu Cyfrowego pomoże sklepom określić jak duży odsetek klientów pojawi się w sklepach stacjonarnych, pod wpływem użycia komputera, laptopa, smartfona, tableta czy smartwatcha. Badania wskazują, że najwięcej klientów korzysta z urządzeń elektronicznych przed zakupami. W trakcie kupowania prawie połowa klientów sięga między innymi po swój smartfon. Najmniej klientów korzysta z urządzeń cyfrowych po zakupach.
Klienci cenią urządzenia elektroniczne najbardziej na etapie poszukiwania informacji. Najczęściej konsumenci poszukują informacji o elektronice. W drugiej kolejności szukane są produkty związane ze zdrowiem, meble oraz rzeczy związane z rozrywką i motoryzacją. Najmniej ludzie poszukują informacji o odzieży i żywności. Wiadomości o produktach poszukują głównie na stronach internetowych. Z wyszukiwarek internetowych korzysta jedna piąta badanych. Wielkie znaczenie mają też media społecznościowe, które kreują potrzeby zakupowe. Największą popularnością cieszy się Facebook i YouTube.

Zdecydowana większość konsumentów korzystających z urządzeń elektronicznych wydaje więcej pieniędzy w trakcie zakupów. Jest to związane albo z zakupu dodatkowych akcesoriów do produktu (w przypadku elektroniki) lub skorzystania z obecnych rabatów (żywność). Co ciekawe, użytkownicy mediów społeczności bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe. Grupa ta wydaje mniej lub tyle samo, ile planowali. Większość grupy badanej uważa, że podejmuje decyzje świadomie, ponieważ wiedzą o produkcie, chcieli go kupić i wiedzieli gdzie go kupić. Bardzo mały odsetek klientów jest podatny na impulsowy zakup pod wpływem reklamy.

Według przeprowadzonych badań wynika, że Internet zaczął zastępować sprzedawców. Ponad połowa klientów twierdzi, że nie potrzebowała pomocy asystenta. Jedynie w sklepach z elektroniką, meblami i motoryzacyjnymi klienci korzystają z pomocy sprzedawców, jako że są traktowani jako eksperci w danej dziedzinie.

Po zakupieniu produktów prawie połowa badanych stwierdziła, że dzięki urządzeniom elektronicznym było im łatwiej. Badania przeprowadzone przez Deloitte zmieniło postrzeganie zakupów tradycyjnych, które powoli łączą się ze światem cyfrowym.

 

Skuteczne wsparcie sprzedaży. Tu są Twoi klienci! Jesteśmy zespołem ekspertów nastawionym na efekty sprzedażowe. Naszym corem są serwisy Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Promoceny.pl, które należą do Grupy Interia.pl. Współpracujemy również z wydawcami zewnętrznymi, poszerzając zasięg naszych działań.